Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kommer vi videre...

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jan 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nogle problemer med nogle samarbejdspartnere... De er søde og rare, og mig bekendt ikke ude på at snyde nogen, men de mister hurtig gnisten.

Kan det være fordi der er mange som ikke helt ved hvor hår det er at starte noget nyt op. Det er nemlig ikke fordi vi mangler ideer. Tværtimod. Men som jeg har læst og hørt flere steder, er betingelsen for at få en god ide ud i livet, er at det er hele 80% af holdet der er afgørende for om man kan få en god idé ud i livet, og kun 20% selve ideen.

Sagt med andre ord, kan man have nok så god en idé, men hvis man ikke har det rette "hold" der kan få ideen ført ud i løbet, er ideen nærmest mislykket.

Er jeg den eneste der har oplevet det herinde?

Og mangler der efter jeres opfattelse viden om hvordan man sammensætter et "hold" der kan eksekvere idéen?

Er rigtig ked at jeg ikke får flere gode ideer ført ud i livet fordi jeg ikke kan finde det rigtige hold til at hjælpe mig og hinanden i fællesskab.

Jeg tvivler på at jeg er den eneste der kender til det problem?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

dann.nielsen:

Det er nemlig ikke fordi vi mangler ideer. Tværtimod. Men som jeg har læst og hørt flere steder, er betingelsen for at få en god ide ud i livet, er at det er hele 80% af holdet der er afgørende for om man kan få en god idé ud i livet, og kun 20% selve ideen.

Det lyder næsten som om I har for mange ideer? Er det mon problemet, at  I har for mange bolde i luften og ingen føler sig ansvarlig for at gribe dem?

dann.nielsen:

Sagt med andre ord, kan man have nok så god en idé, men hvis man ikke har det rette "hold" der kan få ideen ført ud i løbet, er ideen nærmest mislykket.

Er jeg den eneste der har oplevet det herinde?

Og mangler der efter jeres opfattelse viden om hvordan man sammensætter et "hold" der kan eksekvere idéen?

Ja, det er jo nok nødvendigt, at en eller højst to personer tager opgaven på sig, at holde ideen "frisk" og holde gejsten oppe hos hele holdet.

Fokus er vigtigt og derfor bør man nok ikke have for mange ideer i luften på én gang. Det tager energien ud af den enkelte opgave.

Uden at vide det, tror jeg ikke, problemet ligger i, at I ikke har/er det rigtige hold, men at I ikke har defineret et klart mål for, hvor holdet skal sætte kræfterne ind og bevæge sig hen.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ideen er nærmere 1%, kompetencerne er 99%, hvad enten du arbejder alene eller sammen med andre.

Når man skal finde folk med kompetencer til udførelse af et projekt, er det meget vigtigt man selv har tilsvarende kompetencer indenfor sit eget felt. Med andre ord; søger du eksperter skal du selv være ekspert indenfor dit område.

Der er rigtigt mange der oplever det du oplever, og oftest skyldes det at de ikke selv har noget at byde ind med udover ideen og "gå-på-mod", som alle jo har.

Jeg skal ikke kunne sige om det er dit problem, men hvis du vil have mere specifik hjælp, så start med at skrive hvad dine kernekompetencer er fagligt, og hvilke type projekter du oplever ikke at kunne stable et team sammen til.

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har været mentor på et par projekter der var ved at køre "døde", og der har fejlen været at deltagerne var for ens rent kompetancemæssig. 

Når man teamer op, skal man først og fremmest have tillid. Det nytter ikke noget at have tre der kan lave hjemmesider, og så ingen der kan sælge varen. 

Hvis man så har en der kan sælge, nytter det så alligevel ikke noget, hvis ikke  de tre der kan lave hjemmesider ikke er villige til at lytte, når sælgeren vil have en grim købeknap midt i shoppen. Der er rigtig mange myter om hvad der virker eller ikke gør, - her skal man kunne stole på den enkeltes kompetencer og erfaringer.

Har man en idé, skal man derfor som "direktøren" lave et storyboard om hvordan forløbet skal skride frem. Det kan sagtes ske at man skal have en exit-strategi for de enkelte deltagere. Det kan være smart at have tre der kan lave hjemmesider i starten, men når først siden ér der, så skal der måske kun være en enkelt tilbage. Så skal der istedet hentes nye kræfter, f.eks skal de to hjemmesidedesignere erstattes af en socialmedie- og en adwordsekspert.

Mange af de projekter jeg har set gå galt, skyldes netop at der er en vis berøringsangst omkring det emne, at nogen i et projekt ikke skal være med hele vejen. Det er ikke noget problem hvis man betaler nogen, men hvis der mangler finanser (det gør der jo ofte) og "lønnen" er en del af overskuddet, -så har vi balladen.

Som også Thomas Frost skriver, ideen er i virkeligheden den mindste del, udførelsen den største. Det gælder også for hvordan man håndterer finanserne, eller mangel på samme.

Så med i planlægningen hører altså også, hvordan man sikrer fremdriften i projektet. 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

dann.nielsen:
Er rigtig ked at jeg ikke får flere gode ideer ført ud i livet fordi jeg ikke kan finde det rigtige hold til at hjælpe mig og hinanden i fællesskab.

Først og fremmest tror jeg du bliver nødt til at drive det. Du bliver nødt til at tage ansvar for projektet, og sikre at der er fremdrift. Hvis man smider opgaver på bordet, og håber på at de bliver samlet op, bliver man ofte skuffet. Enhver virksomhed har brug for en person som tager ansvar, og sørger for at tingene bliver gjort. Når dit hold ikke rigtigt lægger den indsats du forventer, kan det sagtens være pga. manglende ledelse.

Noget andet er, at du måske ville være bedre stillet med at gøre det hele selv i starten, og først etablere et hold senere i processen. Har du brug for kompetencer, som du ikke selv har, eller kan få, helt fra start? 

Mvh Carsten

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 422
Fra  LivetSomSenior ApS Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Jacobsen:
Noget andet er, at du måske ville være bedre stillet med at gøre det hele selv i starten, og først etablere et hold senere i processen. Har du brug for kompetencer, som du ikke selv har, eller kan få, helt fra start? 

Jeg må stille mig ret enig med Carsten her. I den situation du oplever vil det formentligt være langt mere fordelagtigt at køre det som et oneman-show. De kompetencer som du mangler, må du så:

1) Tilegne dig

eller

2) Købe på konsulent-basis af eksperter

Jeg har bemærket en generel tendensAmino til, at folk søger samarbejdspartnere i øst og vest. Mange tror måske, at det nødvendigvis er lettere at starte noget op hvis man er flere - men faktisk kan det nemt vise sig at være sværere. Er man flere kræves der pludseligt enighed, og ikke alle er villige til at lægge lige mange timer i projektet. Er man alene er man selv helt herre over det. En anden årsag til at mange søger samarbejdspartnere er måske frygten for at fejle, hvor faldet måske bliver hårdere hvis man er alene om at ramme jorden kontra hvis man er en håndfuld i et fælles styrt :).

Personligt er jeg startet op alene. Det har krævet en masse videnslæring, ligesom jeg har brugt forholdsvist mange penge på at købe udvikling mm. Til gengæld kan jeg selv træffe alle beslutninger, og jeg er sikker på, at der kun arbejdes i min retning.

Jeg ejer LivetSomSenior, som forhandler praktiske hjælpemidler til ældre og handicappede - se vores hjemmeside.

Fra Davao
Tilmeldt 14. Sep 05
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med Jeppe - Jeg skal kende folk RIGTIG godt forretnings mæssigt før jeg begiver mig ud i partnerskaber. Det du snakker om er som sådan de "nemme" start problemer. De større problemer med partnere er ofte meget forskellige ideer med hvad der skal ske med virksomheden på længere sigt og hvordan kapital skal bruges - Skal det udbetales? Geninvesteres? eller måske bare sidde i virksomhenden i tilfælde af problemer. 

Hvis du har muligheden for at køre solo lyder det som en god ide i forhold til hvad du beskriver. Du er meget velkommen til at kontakte mig på skype "MadsSingers" til en snak da jeg har arbejdet med rigtig mange mindre virksomheder som Coach/Mentor.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)