Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp! Firmabil til enkeltmandsfirma - hvordan?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Valby
Tilmeldt 23. Nov 14
Indlæg ialt: 28
Fra  Race-faster.com Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har fået gang i mit nye firma og står i en situation hvor familiens udvidelser og firmaets clasher lidt for en periode.

Jeg arbejder fuld tid som ingeniør til dagligt og driver firmaet ved siden af. Jeg skyder pt stadig kapital i firmaets varelager månedligt.

Jeg har en gammel kassevogn fra 98, men lad os bare sige det som det er, den er ikke super præsentabel.... Jeg skal bruge en ny.

Vi har en 8 uger gammel knægt, så jeg skal kunne have barnesæde + kone i bilen. Vil gerne bruge bilen privat også. Vil være 80% privat / 20% firma.

Hvordan vil i foreslå at jeg køber en firmabil? Jeg har ledt og læst uden at blive meget klogere, og spørger jer derfor til hjælp, inden jeg bruger tid hos revisoren.

Har luret lidt på den nye Vito, eksl. moms, men jeg er i tvivl om hvordan jeg kan købe den og drive den, når den købes uden moms?

Er der dømt revisor hjælp eller er der et simpelt svar?

Mvh

Christian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:07

nej simpelt er det aldrig, men på hvide plader skal du bruge VSO for at kunne ha bilen i virksomheden hvis det er virksomhed. i selskab og ved VSO kan du ha den inde - også som hvidplade - Jeg ved ikke meget om papegøjepladebiler, om man må ha kone OG barn med.

Købes den uden moms - så taler vi VSO og selskab og så tror jeg ikke, uden at være ekspert, at du må køre rundt med kone og barn. Med moms og papegøje købt privat vil du kunne få drift betalt inkl i virksomheden mod at betale en afgift for privat bruget og mod at du har betalt moms ved købet - Som hvidplade i VSO og selskab, skat af fri bil og der vil det sikkert med det køremønster være billigere at ha den privat og så få fradrag for kørsel med statens takst efter kørebog

to links fri bil http://johnhannover.blogspot.dk/2014/11/fri-bil.html    og kørepenge http://johnhannover.blogspot.dk/2014/11/fri-bil.html 

har du en revisor ville jeg foreslå du ringer med ham, det er nok ikke så dyrt, men skal der laves en egentlig beregning er det jo som alt andet, en omkostning

Husk det varelager du skyder penge i, ikke er en omkostning i virksomheden - om det er cash i banken eller varer på hylderne har samme værdi

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 23. Nov 14
Indlæg ialt: 28
Fra  Race-faster.com Skrevet kl. 00:37

Tak for svaret John!

Jeg har ikke tilmeldt mig VSO, da jeg egentlig tjener det jeg skal ved siden af virksomheden og ingen intentioner har om at slippe lettere af overkuddet lige nu. Desuden bruger jeg alle penge der komme ind i virksomheden pt på at handle yderligere varelager, for netop som du siger, varelager = opsparing, den del har jeg suget til mig ;)

Jeg tænkte at der var en løsning på at købe uden moms og lave en delvis momsbetaling og dermed have rettigheden til privatbrug. Her skal samme procentsats af vægtafgift og forsikring osv også betales af den private kasse. Vi har to biler lige nu, som hver især ikke opfylder alle vores behov, men en varevogn af nyere dato ville. Men jeg kommer til at ringe til revisoren tror jeg... Kan fornemme jeg ikke kommer til at overskue løsningen eller konsekvensen af en fejl selv, så må hellere få ringet.

Som altid, tak for dit detaljerede svar ;)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:52

jep varelager er opsparing - bare du husker at flytte fra varekøb i drift (via vareregulering) så det ikke er en omkostning, men en værdi som ikke sætter virksomhedens resultat til skat ned - Du kan ikke købe uden moms som du beskriver det for bilen - eller delvis moms på købet 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)