Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger råd til at finde investor

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Aug 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min partner og jeg står og skal bruge en investor til vores projekt, og søger råd til at finde en investor. 
Vi søger hel eller delvis passiv indflydelse men med rådgivning fra investor.

Beløbet til opstart er 300.000 og vi søger en til at investere 100.000

• Hvordan foregår det i forhold til ejerskab? 
  • Hvordan foregår det med bestyrelse?
  • Hvad med afkast til investoren når forretningen kører?
  • Hvad ville mulighederne være for at købe investor ud når virksomheden begynder at køre med overskud?

Alle tænkelige spørgsmål som man kan stille ift. investorer vil vi meget gerne have nogle idéer og svar på.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 00:31

SKP Group:

• Hvordan foregår det i forhold til ejerskab?

Som jeg forstår dette, skal I indskyde 200.000 og investoren 100.000. Hvis I indskyder 100.000 hver, vil alle så eje 1/3 hver. Det er lidt for logisk til, at det var dét, du mente. Eller?

SKP Group:

• Hvordan foregår det med bestyrelse?

Dette afhænger af selskabsformen. Dette vil nok oplagt være et ApS, og hér er der ingen krav om bestyrelse, men mon ikke investor ønsker, at der er én, og at han/hun evt. pr. stedfortræder ønsker en plads i dén? Som svaret til de næste to spørgsmål vil være, er det også her "blot" et forhandlingsspørgsmål. Hvis han/hun skal rådgive jer (se senere), vil det nok være smart nok at have ham/hende i en bestyrelse, måske bestående af jer alle tre, så I har flertallet.

SKP Group:

• Hvad med afkast til investoren når forretningen kører?

Igen, det er noget man aftaler. Eksempelvis, at der ikke skal være udbytte i de første 3 år og herefter kun påkrævet, hvis overskuddet overstiger 500.000 kr. Hvis I selv ønsker udbytte, f.eks. 10%, skal investor selvfølgelig også have dette. Der kan ikke betales udbytte, hvis der ikke er overskud. Selvfølgelig, men det glemte jeg lige i mit allerførste regnskab i mit A/S. Jeg burde ikke have udbetalt så meget løn til mig selv, at der kom underskud, men have lavet et hurtigt regnskab i det nye år og så tage det ud som udbytte til en i bunden lavere skat. Nå, det var vist en anden snak, for dette er selvfølgelig et andet regnstykke, når der er en investor ind over.

SKP Group:

• Hvad ville mulighederne være for at købe investor ud når virksomheden begynder at køre med overskud?

Igen, det er noget man aftaler i ejeroverenskomsten. Et eksempel taget ud af luften kunne være, at I får option på til enhver tid at kunne købe investors anparter til prisindeksregulerede kurs 200 og at han/hun får option på til enhver tid at kunne sælge til kurs 150. Her må de jurakyndige selvfølgelig korrigere mig, hvis dette ikke er lovligt.

Generelt vil jeg dog pege på en vis interessekonflikt, hvis investor skal rådgive jer. Han/hun vil jo nok rådgive først og fremmest ud fra hans/hendes egen interesse. Jævnfør f.eks. de misvisende betegnelser "bankrådgiver" og "ejendomsmægler".

Jeg vil trygt lade ønsket om "alle tænkelige spørgsmål" gå videre til andre aminoer. Det vil jo nok snarere være investor, som har spørgsmål til jer :-)

Anyway, held og lykke med det!

Fra Herlev
Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 62
Fra  synack.fo Skrevet kl. 01:55

Hej,

Hvis I søger en investor der ligger inde med 500.000 kr., så ville jeg forsøge at finde en Business Angel, da I her får en aktiv investor der kan hjælpe til med rådgivning, netværk osv., da de har erfaring at trække på.

Derudover bør I udarbejde en business plan, der forklarer hvad jeres koncept er, hvordan er markedet for produktet og hvad kommer i at fortjene mm. En business plan ville være med til at give investor et indblik i, hvorfor han skal investere i jer.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)