Jeg overvejer sammen men en anden investor at starte et ApS.
Jeg skal indskyde 25.000 kr. som ansvarlig Anpartskapital og derudover skal jeg låne selskabet 150.000 kr.
Hele mit indskud kommer fra private midler.
Nu er mit spørgsmål følgende; Hvis jeg taber hele beløbet på 175.000 fordi selskabet går konkurs, kan jeg så fratrække noget af tabet på selvangivelsen - og i bekræftende fald hvor meget?
de 25.000 kan du trække fra som tab på aktieindkomst. Hvad de 150.00 angår så skal du huske at lave låneaftale og beregne en markedsrente (ofte 4-12%) som du beskattes af og selskabet har fradrag for. OM de kan fratrækkes, nej ikke umiddelbart som hovedaktionær, men de kan gives som konvertibelt anfordringslån - men der er så en række betingelser som skal overholdes. Jeg ved mange anbefaler det, men jeg ved også, at en person med forstand på området, ikke umiddelbart mener det bare kan bruges til altid at sikre fradrag som tab på aktieindkomst af det konvertible lån - det kræver vist en vis kortvarighed og andet
Hvis Whiskey er med på tråden, kan han det område også.
Personligt fradrag i alle fald nej, men tab på aktieindkomst (27/42%) for de 25 t og undersøg konvertible muligheder for de 150.000
Nu er mit spørgsmål følgende; Hvis jeg taber hele beløbet på 175.000 fordi selskabet går konkurs, kan jeg så fratrække noget af tabet på selvangivelsen - og i bekræftende fald hvor meget?
Jeg er ikke uenig i Johns betragtninger, men du kunne måske overveje at stifte selskabet til overkurs, så vil hele dit indskud være aktiekapital med fradrag ved en eventuel konkurs.
At stifte til overkurs lyder tiltalende, men er det lovligt at stifte til f.eks. kurs 700?
Ja du kan stifte til den overkurs du har lyst til.
Men du skal være opmærksom på et par småting i forbindelse med denne løsning. På plussiden har du fradragsretten for hele beløbet hvis det går galt, på minussiden er at du til dels binder kapitalen og ved en kapitalnedsættelse (altså du skal have de 150.000 ekstra ud igen) samtidig skal lave en avanceberegning som tæller som aktieindkomst.