Jeg er ved at starte et tømrerfirma på deltidsbasis, ved siden af mit fuldtidsjob. (jeg er uddannet tømrer).
Jeg får nok brug for en holdvedmontør/hjælpende hånd engang imellem. Men det bliver kun til at bære vinduer osv. ved montering.
Hvordan gør jeg her. jeg har en kammerat der skal hjælpe mig i de situationer, skal han ansættes i firmaet eller kan jeg bare overføre penge til ham for de timer han har arbejdet? og så skal han selv opgive det til skat?
det drejer sig om max. 5 timer pr måned og nogle måneder slet ikke nogen timer.
Jeg tror ikke du har fået fortalt din ven at han skal betale skat...
Men det er da rigtigt at han skal betale skat så du skal naturligvis ansætte ham med en kontrakt, og tilmelde ham dataløn, tegne forsikring og lægge feriepenge til side, pension ved ikke om jeg glemte noget...
Det er ikke noget der er opstartet endnu. Men jeg sidder og søger og prøve at læse mig til det, men det er ikke lige til at gennemskue. der er jo også noget der hedder b-indkomst og der stod ´noget med under 8 timer et sted. så jeg tænker der er en der har fuldstændig styr på det her.
uanset timer, så vil han være at se som ansat og du skal bare arbejdsgiverregistrere og så indberette enten direkte i skat.dk e-indkomst eller letløn gratis - eller betale 15 kr per lønoverførsel i f.eks danløn. Det er ikke et større arbejde nogen af delene. Når du har prøvet det en enkelt gang, så tager det få minutter.
Du kan ikke betale uden at indberette, og jeg ville heller ikke se det som honorar (b-skat) hvis det var spor mere end en enkelt gang, hvor det nok gik - men også det skal jo indberettes, og jeg har svært ved at se det er meget nemmere end at indberette alm. løn
Der er altid indberetningspligt- uanset hvad, når CVR betaler noget for arbejde/ydelse til en CPR
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Så jeg er nødt til at ansætte ham med kontrakt osv.?
Eller du kan kontakte nærmeste vikarbureau og finde en der igennem. Og det kan jo være du kan få dem til at ansætte din kammerat og leje ham ud til dig.
ja eller vikarbureau som jo så skærer lidt penge af til sig selv - men ja - Det er bare en lille kontrakt - tilfældig tilkalde medhjælper - timetal variere - tilkaldes - timeløn kr xxxx Opsigelse af kontrakt gensidigt 5 dage f.eks. Mere er der ikke i det, og så arbejdsgiver registrere og indberette i e-indkomst - meget lettere end du tror
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER