Kære Amino'er I har altid været behjælpelig med gode råd, hyggelig debat eller andre gode indlæg. Det er ikke så tit at jeg opretter en tråd, medmindre jeg mener det er relevant eller står meget fortvivlet og ønsker gode råd og andres meninger til kende. Jeg vil prøve at forklare mit spørgsmål til jer så godt jeg kan, og derefter ønsker jeg at i giver jeres mening til kende og evt. gode råd. Som overskriften ; Kommune indgår million kontrakt med svindelfirma, hvordan kan det lade sig gøre? Der er en kommune i Jylland (uden at nævne hvilken) Som valgte at gå i udbud med en opgave i millionklassen, dette ønskede de 1 leverandør til de næste 2-4 år. Der var 11 virksomheder som indgav et tilbud til kommunen. Ud af de 11 virksomheder blev en af virksomhederne valgt, da der blev vægtet på den økonomiske del. Dette er helt alm. procedure. Alle andre virksomheder fik et pænt afslag, med en pæn begrundelse. (Ingen sure miner) Problemet her er dog, at virksomheden der vandt udbuddet er en kendt svindler indenfor branchen og bla. snydt utrolig mange ansatte, underleverandøre og samarbejdspartnere. (Hermed har vi været en tidligere samarbejdspartner, taler af erfaring) Jeg ønskede at gøre kommunen opmærksom på dette, men ville samtidig ikke have at de så det som brok, eller at det var fordi vi ikke var med som leverandør.. Så derfor begyndte jeg at indsamle beviser og dokumentation for den svindel virksomheden (direktøren) har udført bevidst. Bla. blev der indsamlet skriftlige klager fra i alt 30 tidligere ansatte, 1 underleverandør, 2 samarbejdspartnere. Som alle var blevet snydt, enten havde ikke modtaget deres penge, løn, feriepenge osv. Samtidig lå der flere sager, med fagforeningen som også havde klaget, inkassosager. Dette samlede jeg sammen, skrev et overskueligt og pænt brev. Med udpluk af dokumentation bla. tidligere inkassosager mod virksomheden, tidligere ansattes skriftlige klager, og skrev samtidig at der kunne indsendes yderligere. Dermed gjorde jeg kommunen opmærksom på at de nok skulle tage et ekstra kig på virksomheden, og evt. revurdere deres beslutning. Hvordan kunne jeg være sikker på at virksomheden er ude på noget fusk igen? I virksomhedens hjemmeside, står adressen på direktørens anden virksomhed i en anden by, og virksomheden er oprettet med et cvr i en tredje adresse (Direktørens mors adresse) Ja, har desværre kendt hele familien personlig, og det er ikke en ung gut, men en fyr på de 50år.. Dermed når man ønskede at se sine bestillinger eller anden info inden på virksomhedens hjemmeside som havde vundet udbuddet, blev man omdirigeret til en helt tredje virksomhed som ikke har noget udbuddet eller kommunen at gøre, det er direktørens 4 virksomhed. (Han har ca. 7-8 virksomheder) Dette er min bekymring. Virksomheden snyder gang på gang deres ansatte, og de ansatte magter ikke at tage deres klage videre, da det ofte drejer sig om små tusinder beløb. Men løbende ender det i rigtig mange penge. Det er end ikke fordi virksomheden ikke tjener penge, da den omsætter for over 11 mil. om året. Dette fik af svar fra kommunen: De var glade for at jeg gjorde dem opmærksom på dette, de ville tage det op og tage et møde om disse informationer, de ville ikke afsløre at vi var kilden. De ville dog ikke ophæve kontrakten, men gå deres klausuler igennem. Dvs. hvis der kommer nogle nye klager til kommunen ville de evt. revurdere kontrakten med virksomheden. Jeg lagde hurtigt mærke til at virksomheden havde lavet nogle ændringer inde på deres hjemmeside. Men så kom mønsteret frem igen. At virksomheden søger på livet løs efter rigtig mange nye ansatte til en anden virksomhed som ikke har med udbuddet at gøre. Men arbejdspladsen og selve arbejdet vil foregå i den kommune som de har vundet udbuddet i. Dvs. At direktøren benytter 1 virksomhed som han snyder de ansatte med tømmer for pengene, da han bestiller arbejdet fra virksomhed 2. Virksomhed 2 ender med kæmpe overskud og stor omsætning, virksomhed 1 som har udbuddet har næsten igen omsætning, ingen overskud og hvis nogle klager eller trækker virksomheden i retten erklæres den konkurs. Det skal siges at dette mønster er set før fra samme ejer, med flere tidligere virksomheder som bare går konkurs.. og en masse tidligere medarbejdere står uden 1 krone. Hvad gør man i sådan en sag? Er træt af de brodne kar i branchen. Jeg syntes slet ikke det er rimeligt at konkurrere mod sådan en som reelt altid vil kunne lægge prismæssigt lavere end andre, da de ansatte snydes og der hele tiden søges efter nye ansatte, så hjulet kan køre. Hvad er jeres mening? Hvad ville i selv gøre? Hvis i stod med sådan en konkurrent, og jeres kunder valgte en svindler frem for en ærlig virksomhed? Tak for jeres svar, håber det er forståeligt og ikke for rodet. |
ja jeg ville også hade sådan en situation, men der er jo ikke det store at gøre. Politi kan du ikke få ind med mindre du kan bevise brud på straffelov - ansatte har åbenbart ikke kunne gøre noget og kommunen åbenbart valgt at køre videre.
NOGEN ville gå til pressen og bede om kildebeskyttelse. Der er fokus på firmaer der svindler det offentlige og det offentlige der slet ikke altid virker til at ha fokus på det. Det kræver givet en god sag at få pressen på, og sådan skal det jo også være, så det ikke bunder i sure konkurrenter og misforståelse.
OM du har de kræfter og den vrede, det er jo helt op til dig.
venligst john Hannover