Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bilag for brugte varer

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Feb 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer..

Jeg har læst en masse tråde igennem her inde, og fået svar på en masse spørgsmål allerede. Tak for det! Jeg har dog nogen flere spørgsmål som jeg ikke helt har fået opklaret, og som jeg håber I kan være behjælpelige med:

Jeg har planer om at åbne en webshop, der primært skal handle med brugte varer. Jeg har derfor prøvet at sætte mig ind i de forskellige krav til bilag. Virksomheden bliver en PMV (ingen moms-registrering), og varerne købes af private og sælges til private. Jeg får sælger til at skrive en simpel kvittering, der ikke behøver opfylde kravene for brugtmoms.

- Skal min virksomhed stå som køber på denne kvittering, eller må jeg stå som privatperson når det er en PMV?

- Hvad med varer jeg har købt inden firmaet blev stiftet? Der står jeg naturligvis som privatperson. Skal sådanne varer "sælges ind i firmaet" eller er det ikke nødvendigt? (Det er vel egentlig det samme spørgsmål igen)

Skulle jeg nu pludselig blive nødt til at moms-registrere, så står jeg med varer jeg allerede har købt, hvor kvitteringen ikke opfylder kravene for brugtmoms.

- Hvad gør jeg med dem? Er der et trick, eller er jeg nødt til at sørge for at kvitteringerne opfylder kravene fra starten, selvom jeg ikke regner med at skulle moms-registreres?

Uanset om jeg bliver moms-registreret eller ej, så vil der komme situationer hvor jeg helst vil købe varer som privatperson, primært for at undgå de "komplicerede" kvitteringer ifb med brugtmoms.

- Kan jeg gøre det, og så "sælge varen" fra mig selv til mit firma og først da skrive en kvittering der opfylder brugtmoms kravene?

- Hvis ovenstående kan lade sig gøre, tæller omsætningen fra salget fra mig selv til mit firma så med ifb med momsgrænsen på 50.000?

Og et sidste bonusspørgsmål angående brugtmoms metoderne:

- Er der nogen fordele ved at bruge den individuelle metode ift samlemetoden? Jeg kan få øje på fordele ved samlemetoden, men ikke den anden vej.

Venlig hilsen

Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:16

help-me:

varerne købes af private og sælges til private. Jeg får sælger til at skrive en simpel kvittering, der ikke behøver opfylde kravene for brugtmoms.

1

Skal min virksomhed stå som køber på denne kvittering, eller må jeg stå som privatperson når det er en PMV?

2

Hvad med varer jeg har købt inden firmaet blev stiftet? Der står jeg naturligvis som privatperson. Skal sådanne varer "sælges ind i firmaet" eller er det ikke nødvendigt? (Det er vel egentlig det samme spørgsmål igen)

3

Skulle jeg nu pludselig blive nødt til at moms-registrere, så står jeg med varer jeg allerede har købt, hvor kvitteringen ikke opfylder kravene for brugtmoms.

- Hvad gør jeg med dem? Er der et trick, eller er jeg nødt til at sørge for at kvitteringerne opfylder kravene fra starten, selvom jeg ikke regner med at skulle moms-registreres?

4

Uanset om jeg bliver moms-registreret eller ej, så vil der komme situationer hvor jeg helst vil købe varer som privatperson, primært for at undgå de "komplicerede" kvitteringer ifb med brugtmoms.

- Kan jeg gøre det, og så "sælge varen" fra mig selv til mit firma og først da skrive en kvittering der opfylder brugtmoms kravene?

- Hvis ovenstående kan lade sig gøre, tæller omsætningen fra salget fra mig selv til mit firma så med ifb med momsgrænsen på 50.000?

5

Og et sidste bonusspørgsmål angående brugtmoms metoderne:

- Er der nogen fordele ved at bruge den individuelle metode ift samlemetoden? Jeg kan få øje på fordele ved samlemetoden, men ikke den anden vej.

Venlig hilsen

Thomas

1 ja det vil da være det korrekte

2 ja du bør sælge de ting du har købt før start ind i virksomhed - med så god dokumentation du kan og ja uden moms

3 varer købt inden registrering vil du ikke lige kunne få ind under brugtmoms den dag du momsregistrerer da købet jo som du skriver ikke nødvendigvis har dokumentation nok som jeg ser det. I det hele taget vil du jo ikke kunne rode med ting fra inden registreringen og moms- da du har solgt uden moms inden du momsregistrerede, så det vil bare være varer som jeg ser det. Andre må byde ind, om de mener du kan købe af dig selv privat til brugtmoms, men det mener jeg bestemt ikke, når du har drevet virksomhed uden moms

4 nej er du momsregistreret og skal bruge varene til videresalg skal de købes af virksomheden direkte og regler for brugtmoms skal respekteres. Ja alt du sælger tæller med i 50.000 kr forventningsgrænsen

5 Jeg ser det mest som administrativt, at det i visse tilfælde, med dyre varer er let at bruge den individuelle metode, og let at bevise hvad der er hvad, mens samlemetoden jo med mange små ting er ret oplagt. Jeg synes det er svært at sige den ene altid er fordel - læs evt om brugtmoms her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html

Som du beskriver din plan, lyder det som om du burde momsregistrere og følge regler for brugtmoms lige fra starten - men har du allerede handlet - også uden PMV som person drevet virksomhed, så er alt fra inden stiftelse og moms - noget der er uden moms og det kan som jeg ser det ikke komme til at indgå under brugtmoms. Det kan alt du køber fra den dag du er momsregistret og alt fra inden er så bare varer uden moms. Du kan jo vente og se om klogere hoveder mener andet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Feb 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:07

Hej John,

Mange tak for dine svar! Jeg tænkte nok du ville komme på banen - din blog har allerede været til stor hjælp :-)

Cookie - John Hannover:
varer købt inden registrering vil du ikke lige kunne få ind under brugtmoms den dag du momsregistrerer da købet jo som du skriver ikke nødvendigvis har dokumentation nok som jeg ser det. I det hele taget vil du jo ikke kunne rode med ting fra inden registreringen og moms- da du har solgt uden moms inden du momsregistrerede, så det vil bare være varer som jeg ser det. Andre må byde ind, om de mener du kan købe af dig selv privat til brugtmoms, men det mener jeg bestemt ikke, når du har drevet virksomhed uden moms

Hvis jeg sørger for at kvitteringerne opfylder brugtmomskravene fra starten, selvom jeg ikke er moms-registreret, kan jeg så stadig ikke få dem ind under brogtmoms, hvis jeg senere bliver registreret?

Disse varer vil altså kun kunne sælges med fuld salgsmoms, hvis jeg forstår dig ret?

Jeg har også overvejet at registrere mig fra starten, men da jeg som sagt ikke forventer at overstige de 50.000, vil jeg helst undgå det.

Venlig hilsen

Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:33

Helt kort kan du aldrig få moms retur for købsmoms hvis du har solgt noget som helst uden moms Tag far i en revisor

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)