Hvordan bogføres private hævninger lavet af medarbejder på firma kreditkort, tænkte på at lave en mellemregningskonto med navn og når pengene betales tilbage til firma, så modregne dem igen. Er det lovligt?
Først og fremmest må det jo ikke være en ejer der gør dette - men jeg synes også det er skidt ide at lade medarbejder hæve privat på firmakort - for det er jo en slags lån eller lønforskud og det er bestemt ikke en vej jeg vel råde til at gå ned af.
Skal medarbejder ha penge, så må du via alm lønforskud skattemæssigt.
Jeg ville, uden at være 100 sikker på lov/skat helt enkelt ikke lade medarbejder hæve noget som helst på firmakort - Medarbejder der skal ha penge skal ha løn og jeg tror du som selskab kan komme i klare problemer med den metode
jeg havde en salgschef som brugte firmakort privat men hver måned betalte tilbage med sin løn efter skat. Det fik revision helt op i det røde område kan jeg love dig
hvis "medarbejder" også er ejer er det et smask ulovligt aktionærlån selv for få dage
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Der er tale om en medarbejder ikke en ejer. Det er heller ikke aftalt og er stoppet, så det er en fejl men nu figurerer hævningerne på kontoen, så dem skal jeg jo have bogført på en eller anden måde.