Jeg er meget tæt på, at skulle starte en webshop op, men mærkelig nok, har jeg fuldstændig glemt, at jeg jo også skal betale skat... Måske det har noget at gøre med, at jeg er 17 år..(Ja jeg har CVR nr.)
Jeg får ikke et overskud på over 50.000kr, så jeg skal ikke betale moms og jeg får heller ikke et overskud på over 32.000kr, så jeg skal "kun" betale 8% i arbejdsmarkedsbidrag. (Er det iøvrig rigtig forstået??).
Men her kommer så mit hovedsagelige spørgsmål.. HVORDAN betaler man skat?? Jeg er fuldstændig lost?? Jeg ved at jeg skal give oplysninger til skat 10 gange om året hvor der står min indtjening og udgifter, men hvorhenne skal jeg give oplysningerne til skat?
Jeg har også læst noget om b-skat.. Er det noget jeg er indblandet i med min situation? :-).
1 moms har ikke med tjene at gøre. Du skal momsregistreres når du forventer at omsætte/sælge for 50.000 kr på en hver 12 mdr periode frem og tilbage
2 Du ber skat om udvidet selvangivelse og der skriver du hvad du forventer at TJENE (ikke omsætte men indtægter minus udgifter) på hele året, og så får du opkrævninger - og når året er gået, så skriver du resultatet fra dit regnskab ind i UDVIDET SELVANGIVELSE og så får du enten penge tilbage hvis det var mindre end du skrev i forskud eller skal betale ekstra hvis det var mere end du forskudsregistrerede
Hvis du ikke har anden indtægt så trækkes det via girokort - har du anden indtægt så trækkes det via den skat du betaler fra anden side - ved at dit fradrag sættes ned
Så længe det er under dit fradrag, så opkræves 8% am bidrag kun, og over det samlet ca 44% og ja - det er B skat men bare forskudsregistrer og skriv i udvidet selvangivelse, så går det helt af sig selv
tror nu også jeg skrev udvidet forskud OG udvidet selvangivelse - Du skal bare be skat om udvidet begge dele . ja via brev .- kommunikation over skat.dk eller telefon helt som du synes lettest