Hej alle i kloge folk, håber i kan hjælpe.
Jeg er ved at starte butik op, og iden forbindelse, mangler jeg et godt råd.
Hvordan deler man, ejerskab op.
Jeg kommer til at skyde penge ind. Og det er min butik. Jeg kommer til at passe den, og stå for den.
Så har jeg en kollega som ikke skyder penge ind, men som skal arbejde sig ind. Personen kommer til at passe den sammen med mig, og der er os 2 der skal kører den.
Og den sidste skyder også penge ind, omkring det samme beløb som mig selv.men kommer ikke rigtigt til at havde noget tilførselsforhold, ud over at hjælpe lidt til når der forhåbentlig bliver travlt...
Der er mange muligheder. Det er oplagt et kapitalselskab, f.eks. IVS eller ApS. Du siger ikke, hvor mange penge, det drejer sig om. Kan I stable nok sammen til et ApS, ville jeg gøre det. Kan I stable sammen til A/S, ville jeg overveje det. Hvis I allerede nu har fastlagt fordelingen af anparter (eller aktier), ville jeg foreslå, at du starter op med 51% + 'knofedtmandens' andel og sælger anparterne til ham efterhånden, som han 'tjener dem ind'. Den tredje mand kan så købe 24,5%, som I nu har aftalt. Hvis 3. mand har flere penge at skyde ind, kan han evt. låne dem til firmaet - eller, I kan lave B-anparter uden stemmeret. HUSK KONTRAKT IMELLEM JER, hvor der især skal stå, hvad 2. mands anparter skal koste, når han 'tjener' dem. Har han mulighed for at få løn i stedet? Det kunne også være optioner. Hvad hvis han springer fra osv. Tag lige en advokat (-fuldmægtig) med på råd til detaljerne.
hvis nogen arbejder for at få ejerskab, så skal det indberettes til skat helt som var det løn - til værdien af anparten på overdragelsestidspunkt
Husk for himlens skyld gode ejeraftaler = fat i en god advokat - Læs evt E-bogen om IVS så giver huskelister og masser af tips omkring IVS (lidt som ApS men dog med sine startforskelle)
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER