Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart og ejer - Hvor gammel skal man være?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 7. Apr 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan ikke finde NOGET om det på SKAT eller VIRK!

Hvor gammel skal man være for at kunne starte egen virksomhed, som ejer eller medejer?

Jeg ville tro 18 år, fordi før er man ikke "Juridisk ansvarlig" dvs. man ikke kan skrive bindende under på noget, er det rigtigt?

Min datter på 17 år vil nemlig gerne være medejer i en virksomhed hvor ejer er over 18 år.

På forhånd tak

Michele Schlüntz

Mor's Mirakel (nu snart med nærværskort.dk - weeee!!)

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 13:00
Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:41

Du skal som udgangspunkt være myndig (18 år) for at drive egen virksomhed, eller deltage sammen med andre i feks I/S. Er du umyndig kræver det dispensation fra Statsforvaltningen.

Som umyndig må du dog gerne erhverve andele i feks allerede stiftet kapitalselskab (A/S, ApS eller IVS). Du må dog ikke deltage i ledelsen heraf uden dispensationen. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46642
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:07

mere præcist her om hvorfor man skal være 18 som du rigtigt formode og om evt løsning hvis den der er 18 driver det i selskabsform http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/forbudt-at-drive-virksomhed-hvis-man-er.html 

Hvis det er en enkeltmands vennen driver, så skal den ændres til I/S hvis det skal være personlig virksomhed modsat selskabsform - og så skal din datter har dispensation fra statsamtet - hvilket ikke er let til I/S men se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/starte-virksomhed-som-umyndig.html 

Drives det i selskabsfor - eller lukker vennen personlig virksomhed - eller måske omdanner til selskab, så kan din datter være medejer men ikke direktør. Der er så visse faste omkostninger som der ikke nødvendigvis er i personlig virksomhed.

Overvejes selskab alligevel så er det IVS eller ApS - som er ret ens bortset fra kapitalkrav - og så en række bagdele i IVS i starten i en del fald. Der man der læses en E-bog om IVS her https://www.saxo.com/dk/ivs-ivaerksaetterselskab_pdf_9788740430066

Endeligt kan hun i sagens natur blive ansat med løn, og de kan fixe det så den løn svarer til halvt overskud f.eks. Løn skal så skatteindberettes og der skal lovpligtig arbejdsskadeforsikring til 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Apr 13
Skrevet kl. 15:22

Tak skal du have. Der vil jeg kigge :)

Tilmeldt 7. Apr 13
Skrevet kl. 15:26

Tak

Dvs. hvis det er et I/S selskab skal hun have dispensation? og hvis det f.eks er et IVS kan hun erhverve = købe en andel? Få en andel i gave? eller f.eks. arve?

Hilsen Michele

Tilmeldt 20. Jun 14
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:46

Ja, dispensation i I/S

Andele i selskab kan købes, gives som gave eller arves, ja.

Tilmeldt 20. Jun 14
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:48

Som tidligere nævnt kan en umyndig ikke være i ledelsen i et selskab. Dette gælder ikke alene direktion, men også andre former for ledelse herunder bestyrelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46642
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:13

hvis overvejelsen er IVS så skal I sætte jer godt ind i det - ejeraftale - faste omkostninger - ledelse (ikke den under 18 som Arguins skriver) kapitalberedskab og andet - IVS er ikke sådan lige at fortryde så let - så sæt jer helt til bunds ind i det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Apr 13
Skrevet kl. 17:26

Tak til jer begge for de mere uddybende svar.

Uhh det lyder som om der er noget "bondefangerri" i IVF. Surprise Troede at det "bare" var et ApS for "begyndere"/Iværksættere Big Smile

Jeg må vist hellere sætte mig lidt mere ind i det. Jeg overvejer at omdanne mit eget I/S (min mand og jeg) til et IVF.

Michele

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)