Jeg driver enkeltmandsvirksomhed på fuld tid. For at holde dampen oppe er jeg medlem af flere netværk, hvor jeg deltager i generelle netværksarrangementer og faglige arrangementer, der er mere eller mindre relateret til mit forretningsområde. Jeg er meget opmærksom på ikke at trække udgifter af privat karakter fra i regnskabet og har derfor holdt alle disse udgifter ude. Men nu er jeg kommet i tvivl om det er rigtigt og vil høre om der sidder en Amino og ved hvilke retningslinier, der er på dette punkt. Jeg skal sige at jeg først er indmeldt efter firmastart og at jeg møder en del potentielle kunder den vej. Man kan ikke sige at arrangementerne er nødvendige for at jeg kan opretholde min forretning. Men omvendt går jeg udelukkende til disse arrangementer fordi jeg driver egen virksomhed.
Helt konkret drejer det sig om: indmeldelsesgebyr, deltagergebyr til arrangementer, kørsel til/fra netværksmøder og kørsel til/fra andre arrangementer.
Jeg synes stadig der er en gråzone idet nogle arranmenter er "almen uddannelse" i iværksættertilværelsen og dermed ikke er direkte relateret til min forretning. Måske er jeg bare for regelret?
Bilen er privat og jeg opererer med kørebog. Jeg kan godt se at det ikke fremgår tydeligt. Grunden til at jeg spørger er at jeg hidtil har betragtet det som privat deltagelse i arrangementer og dermed privat kørsel.
Udgifter "mere eller mindre relateret til mit forretningsområde."
Jamen det er som jeg siger. Eller rettere som statsskatteloven siger i § 6 stk 1 litra a: "Ved Beregningen af den skattepligtige Indkomst bliver at fradrage Driftsomkostninger .. som i Aarets Løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde Indkomsten.."
Det er altså ikke nok at det 'er mere eller mindre relateret'. Det skal være for at skaffe dig indtægt, ellers kan du ikke fradrage udgiften. Medlemskab af golfklubben? Jeg skal ikke afvise at det i nogen tilfælde kan skaffe en indtægt. Men jeg tror snarere at der er talle om skattesvindel. Eller endnu mere sandsynligt: En historie opstået af misundelse mod de rige iværksættersvin der skovler penge ind uden at røre en finger.