Ok venner, jeg har brug for jeres hjælp til at finde ud af, hvordan jeg bedst griber det her an. Planen er, at springe ud som specialiseret coach inden for en bestemt niche, som jeg kender umådelig meget til. Udfordringen i rækkefølgen består i, at jeg gerne vil tage en coachinguddannelse i denne forbindelse, således at jeg kan sætte mit speciale ind i en coachingsammenhæng og dermed hjælpe endnu bedre og flere. MEN så er det spørgsmålet melder sig, hvordan gør jeg det her bedst? (jeg tænker, at så slipper jeg for at skulle betale moms, hvis jeg gør det i den rækkefølge). Hvis jeg opretter en virksomhed og så tilmelder mig uddannelsen, hvordan gør jeg så med økonomien? Idet min virksomhed ikke har tjent penge endnu (og nok ikke kommer til at gøre det imens jeg tager uddannelsen - 6 måneder) skal jeg vel selv som privatperson betale regningen, men hvordan skyder jeg mine egne penge ind i selskabet eller er det slet ikke nødvendigt fx. ved at jeg regnskabsmæssigt bare låner min virksomhed pengene? Og kan man i det hele taget købe noget, når man ingen penge har i virksomheden? På en eller anden måde tænker jeg, at der vel er tale om et lån enten fra mig selv som privatperson eller fra en "anden privatperson" - er der forskel på de to scenarier og ville det være bedre at låne pengene af en anden end mig selv? (Tænker, måske gør det papirarbejdet mindre indviklet, hvis lånet ikke er mellem mig og min virksomhed?). Sidst, hvilken type virksomhed er bedst for mig at starte i denne sammenhæng? |
Hej :)
Jeg mener (desværre) ikke, at du kan trække udgiften til din grunduddannelse fra i firmaet.
Kun videreuddannelse, ajourføring af uddannelse m.m. kan trækkes fra.
Det fik jeg i hvert fald at vide, dengang jeg selv tog coach-uddannelsen, hvorfor jeg ventede med firmaet til bagefter.
Men forhåbentlig findes der en revisor eller en anden regnskabskyndig, der kan hjælpe her?
Held og lykke med det hele :)
M.v.h.
Maria Bagger-Hansen