Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

I have a dream - Jeg vil gerne til USA 1 år med min virksomhed og 2 piger på College - Hvordan gør man det?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jun 10
Indlæg ialt: 37
Fra  BE communication Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Juni eller juli 2016 kunne jeg rigtig godt tænke mig at leje en bolig i USA, i evt. Californien, sammen med to unge piger, som gerne vil studere det år.

Den ene pige afslutter 3 år på gymnasium og vil gerne på skuespiller college, hun har været i USA en gang før, et år, og den anden pige vil afslutte 2 år på IBC, Marketing og Innovation og vil gerne tage 3 år på IBC i USA, og hun drømmer om at komme til at arbejde med døve børn, som underviser, uddannelsen tager 3 år i DK.

Jeg selv, har en virksomhed, med et godt overskud og tænker jeg, godt potentiale i USA, da det er et oversætterbureau.

Men, hvordan kan jeg/vi gøre det?

Jeg tænker den enkle form, leje en bolig sammen med de to piger, og leje mig ind i et iværksætterhus, så jeg kommer ind hvor der er andre virksomheder, og kan drive min virksomhed i fællesskabet med andre amerikanske virksomheder, og min virksomhed drives primært online.

Har du/I nogen erfaring med at flytte virksomheden til USA et år, uden at miste de danske kunder?

Hvordan kan vi gøre det?

Alle gode forbindelser, fif og råd er kærkommen, og da det først er 2016, håber jeg på en god og solid plan i forhold til hvor det skal være i USA, hvordan etc.

Rigtig god uge til alle Big Smile

Med venlig hilsen

Tina Nurby

BE communication

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 01:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 02:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest er det en rigtig god ide at starte overvejelserne og processen i god tid, da det godt kan tage noget tid at få opholds- og arbejdstilladelsen. 

USA er ikke bare et land man automatisk får opholds- og arbejdstilladelse i, det kræver den del arbejde, og det kan også være dyrt. Hvis du er overbevist om at det kun drejer sig om et år, vil det måske være en fordel at kigge på mere kortvarige visumtyper som eks. B1 istedet for det mere komplicerede E-visum, som man typisk søger når man driver virksomheden over flere år i USA. 

Det er en rigtig god ide at have en solid opsparing inden man flytter, for som ny i landet skal man ofte betale alt forud, betale ekstra depositum, og lign. Pengene forsvinder hurtigt de første 1-2 måneder. 

Afhængig af visumtypen, skal du måske have social security card, Californisk kørekort, forsikringer (da du er selvstændig betaler du selv dine forsikringer) etc.

Du kan finde alle informationer online, men hvis du vil have professionel hjælp til papirarbejdet kan jeg anbefale en dansk/amerikansk advokat jeg kender. 

Mvh Carsten

Tilmeldt 14. Jun 10
Indlæg ialt: 37
Fra  BE communication Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, værdifuld viden.

Tina

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tine,

Jeg har boet i USA i flere omgange, og dette er nemt: 

At finde lejebolig - masser af dejlige huse og lejligheder til leje. Men de er dyre i gode og sikre områder i Californien. Og du skal have referencer med hjemmefra.

Udgifter til benzin, elektricitet, varme og vand er væsentlig billigere end i Danmark.

At lease/leje/købe bil - det er billigt og nemt.

At møde nye mennesker - amerikanerne er nemme at komme i kontakt med og er venlige og hjælpsomme. Også mange grupper for "newcomers" i hver by/område, hvor man kan møde nye venner og får gode råd og tips til området, man har bosat sig i.

Sygeforsikring for et år i USA kan være dyrt - 10-20000 kr. Eller mere. Tjek Gouda//IHI.

Visum er kompliceret - når du skal arbejde derovre. Her skal du starte i god tid - få et møde på den amerikanske ambassade i København. Umiddelbart er det nemmere, hvis du beholder din bolig og din firma adresse i Danmark, da dette så viser, at du returnerer til Danmark efter et år.

Held og lykke!

Pernille

 

Tilmeldt 14. Jun 10
Indlæg ialt: 37
Fra  BE communication Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pernille,

Tak for svar, lyder som en god løsning med at beholde bolig og virksomhedsadresse i Dk, det er også min umiddelbare løsning, da jeg kun forventer at være der det ene år, så kan jeg måske komme tilbage flere gange, hvis det bliver en succes.

Kan du anbefale gode steder at være i USA, foruden Californien?

Hvilke steder foretrækker du?

Skuespillercollege, IBC (handelsgymnasium) lignende uddannelsesmuligheder til de to piger :-)

På forhånd tak!

Tina

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg holder nok allermest af vestkysten, især området omkring og nord for San Francisco. Men det er noget dyrt...men også Portland og Seattle er dejlige byer at bo i/ved. Og billigere. Mange skandinaver deroppe. Santa Barbara i Californien er hyggelig og dejlige nem at finde rundt i. Mange udenlandske studerende der. Mon ikke der også er et college man kan studere skuespil i? Skuespillerskoler er der vist mange steder, men mon ikke de mest kendte ligger i Sydcalifornien, UCLA feks? 

Mvh Pernille

 



Side 1 ud af 1 (7 indlæg)