Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erstatning for anvendelse af egne illustrationer og manglende credit?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Nov 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har brug for lidt råd omkring følgende sag: Jeg har været ansat på et magasin i en kortere periode som grafiker. Undervejs anvendte jeg mine egne illustrationer løbende i magasinet som små effekter. Da jeg i efteråret opsagde min stilling havde jeg allerede lavet opgaver til næste udgivelse bl.a. forsiden af magasinet. Nu er magasinet trykt og udgivet, og jeg er ikke crediteret i kolofonnen! Derudover kan jeg se at flere af mine illustrationer er blevet genbrugt flere gange i magasinet som føromtalte effekter. Det skal hertil siges, at mine illustrationer er udarbejdet før jeg startede i jobbet, og de er således IKKE udarbejdet til selve magasinet og det har jeg heller ikke givet samtykke til. Men jeg valgte selv under min ansættelse at anvende dem til magasinet. Muligvis ville jeg være mere tilbøjelig til at se bort fra dette, hvis jeg var blevet crediteret i kolofonnen, men når jeg ikke engang står crediteret, så føler jeg mig lidt snydt. Hvad synes I? Og har jeg overhovedet nogle muligheder for at søge en form for erstatning eller lign.? Eller skal jeg bare lade det ligge? Gode råd modtages med kyshånd. På forhånd tak. NB. Er i tvivl om jeg har placeret indlægget korrekt, så hvis I har henvisninger til andre forums, så lad mig det endelig vide...
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 20:53

Jeg tror du skal lade det ligge, og blot have det i baghovedet til en anden gang.

De intellektuelle rettigheder til de ting du som kunstner/designer/udvikler laver i arbejdestiden tilhører din arbejdsgiver. Der er intet i det du skriver der tyder på at arbejdsgiveren her ikke har været i god tro i forhold til at grafikkerne var lavet i arbejdstiden og at de dermed havde ret til at anvende dem.

Men surt show...

Mvh Jesper

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:58

Mine grafikere er ikke krediteret i kolofonen på mine blade. Til gengæld får de penge for deres arbejde. Jeg ville blive meget overrasket, hvis én af dem kom og gjorde krav på, at jeg holdt op med at bruge et stykke grafik, de havde lavet, og som jeg havde betalt for. Det ville gøre det noget vanskeligere for mig at anbefale dem til andre, og netop disse anbefalinger er den bedst tænkelige markedsføring.

Min konklusion er derfor også, at du bør lade det ligge. Hvis du gerne vil undgå en lignende situation, så tag højde for den i din kontrakt eller i det tilbud, du opstiller, hvis der er tale om freelanceopgaver.

mvh Hans

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 21:45

Du kan sikkert godt føre en sag mod dem og vinde lidt penge som efter dine omkostninger til sagen, måske også giver lidt overskud, men jeg tror ærligt talt ikke det er besværet værd - hverken tid/penge eller ud fra de betragninger som de to andre påpeger.
Hvis det er der irriterer dig mest er den manglede kreditering, så giv dem et kald og forelæg dem situationen med ejerskabet af illustrationerne. Aftalt med dem at hvis de i fremtiden ønsker at gøre brug af dem, så skal de huske lige at nævne dig. Jeg kan ikke forestille mig et seriøst bladhus som ikke ville gøre det...

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)