Hej Pernille,
Jeg gravede mig lige gennem mine gamle e-mails og fandt den hvor det blev annonceret (nogen gange er det jo dejligt man aldrig sletter sin post) Jeg modtog den 18. december en mail fra min betalingsgateway der bl.a. indeholdt følgende:
PBS har annonceret nye sikkerhedsprocedurer.
Sikkerhedsprocedurerne bliver mere strikse, hvorfor det per 21. december 2006 ikke længere være muligt at hæve transaktioner, der er mere end 7 dage gamle.
I tilfælde af at du ikke kan levere varen indenfor 7 dage anbefaler vi at du annullerer ordren, og beder dine kunder bestille og betale igen.
Så svaret på dit spørgsmål må være den 21. december 2006. Her efter var det hos denne udbyder ikke længere muligt at hæve pengene i gatewayen efter de 7 dage. Men jeg syntes selvfølgelig dette var uacceptabelt og brokkede mig hos PBS og fik forklaret at der var en mulighed for at omgås det. noget med nogle 0 transaktioner hver 7 dag for at holde den aktiv men dette er ikke en løsning som PBS officielt vil dokumentere eller supportere hvorfor min gatewayudbyder ikke ønskede at bruge det.
Jeg har nu af andre årsager skiftet til en anden gateway her har de valgt at tolke reglerne lidt anderledes og det er ikke noget problem for mig at hæve dem efter 7 dage de bliver dog "røde" og der er tilsyneladende ikke længere nogen garenti for at transaktionen kan gennemføres.
Jeg har ikke haft brug for det med nogen kunder efter jeg har skiftet, men har testet det grundigt med egne og fimakort og det eneste jeg skal er lige at vente med at sende varene til jeg har "captured" min betaling når det er sket så er der ingen problemer. Men det strider altså mod min tidligere udbyders tolkning af PBS regler (og i øvrigt også PBS hvis man ringer og spøger)