Så hvis nogle af jer seriøse MLM''er er interesseret og kan finde en "formand" som kan stå for den, så opretter jeg gerne en tråd i kan bruge helt privat. Skriv her i tråden hvis det er interessant. Dbh Martin |
Lukket MLM tråd
- 1
Hvordan skulle nye, seriøse MLM''er ellers kunne bidrage? En anden mulighed kunne være at have en eller flere moderatorer, som godkendte hvert enkelt indlæg. |
Nu ser jeg som egentlig ikke nogen steder at Martin nævner noget om godkendelse men derimod tilmelding. Kan så være, at Martin mener ''godkendelse''. Jeg er dog af den opfattelse og mener det er synd og skam at begynde at begrænse mulighederne i et åbent forum. Vil denne tendens udvikle sig fra et debatområde til et andet ?! Jeg har læst en del indlæg fra MLM området - og kan da godt forstå at der kunne være en idé i at finde en god fælles løsning til alles fordel - og måske denne idé er den bedste. Nu er jeg ikke synderligt aktiv i MLM området (selv om min titel sjovt nok er nået den grad http://www.amino.dk/idealbb/view.asp?mode=viewtopic&topicID=2061&num=15&pageNo=1 set i bakspejlet kan jeg da godt se at det på ingen måde har nogen værdi at ytre sig på den måde. Jeg vil måske endda kalde det lidt umodent (uanset om så indgangsspørgsmål/debat er lige så umodent/tåbeligt). Men hvor om alt er - mener jeg at de fleste her i forum incl. undertegnede normaltvis deltager fornuftigt og med rette og gudskelov for det - har forskellige holdninger, referencer, erfaringer og måde at udtrykke sig på. Denne mangfoldighed ville jeg nødigt se neddæmpet via speicelle logins/bemyndigelse/godkendelse osv. I så fald vil jeg mene, at Amino tager en ny drejning i forhold til det jeg føler Martin prøver at formidle udfra et citat der lød nogenlunde sådan her : ''hvis jeg havde et sted som Amino da jeg i sin tid selv begyndte ville jeg have været foruden en del bekymkringer'' - som jeg fortolker dette så siger Martin her at der skal være plads til den nystartede og endda wannabe iværksætter. At begrænse forums med moderatorer og godkendelse giver i mine øjne anledning til at tro, at det let kunne gå hen og blive et akademisk Amino - frem for et mangfoldigt Amino. Ideen omkring (hvis jeg læser Martins forslag korrekt) - at man skal tilmelde sig giver jo så ikke samme begrænsning og man kan måske netop undgå forstyrrende elementer (tænker igen på min egen bemærkning derinde). Jeg mener dog som Claus at det skal være muligt at kunne læse frit fra forum. Pointe : der er stor forskel på tilmedling contra optagelse/moderator. |
Jeg kan vist ikke være det bekendt, hvis jeg ikke lægger et kreativt bud ind på denne.
Først og fremmest er det nok på plads, at du får et par rosende ord.
Kort sagt er MLM debatten svær. Ikke kun på Amino og ikke kun i Danmark. - En MLM debat alene synes desværre at trække mange negative elementer til sig. - Negative elementer er i mine øjne er dem der kritiserer MLM (ucharmerende meget) uden at vide hvad de egentlig udtaler sig om. Men negative elementer er bestemt også de MLM folk, der betragter et forum som en reklamesøjle for deres forretning. - Det er to vidt forskellige grupper der alle er negative elementer på baggrund af, at de på ingen måde har til hensigt at udvide deres eget og andres perspektiv via debatten.
Dertil skal der falde en ros. Jeg er nemlig ikke i tvivl om, at du ikke også har haft mange overvejelser inden du lavede Amino i sin tid og helt uvidende omkring de problemer der indgår i en MLM debat kan du umuligt have været. Jeg synes det er flot, at du på trods af dette vurderede, at også MLM skulle have en plads på dit iværksætterforum og jeg er også ked af at jeg selv og flere andre ikke har formået at håndtere det bedre.
Så hvis du ønsker at kæmpe (endnu mere) for det, så vil jeg gerne give mine bud og så kan du jo overveje om det kan bruges og om det er realistisk eller ej.
Først og fremmest ville jeg overveje at lave en "Se min MLM forretning tråd/afdeling".
Hvis det er et problem at flere MLM folk laver salgstaler på debatsiderne, så ligger den bedste løsning måske i at lave et særskilt område til dette. - Indlæg der ikke kvalificerer sig som værende debatindlæg, kan du derefter smide over det rette sted, så de ikke skaber unødig gene og forvirring i debatten.
Jeg ville overveje at lave en minimum grænse i forbindelse med indlægene i MLM debatten.
De mest fordummende kommentarer er som regel formuleret i en enkelt sætning eller to. Så lav et min. krav på 50-100 typer før man kan sende indlæget. Dette burde frasortere de mange spontane udbrud og "tvinge" folk til at lægge mere vægt bag ordene.
Omvendt kunne du også overveje en max. grænse, så folks (mine) lange indlæg ikke går hen og bliver alt for lange og uoverskuelige. - Med andre ord søge en fornuftig balance, ved at sætte krav på det indholdsmæssige så vidt det nu engang er muligt.
Du kunne overveje en MLM-karantæne funtion. - Da det næsten udelukkende er MLM debatten der bringer negative følelser op i folk. Det kunne være en god ide at lægge folk i karantæne i f.eks. en uge eller en måned, når der nu engang ikke er tvivl om deres (dårlige) formål ved at deltage i en sådan debat.
Hvis folk oprigtigt ønsker at bidrage til MLM debatten, så vil de også sørge for ikke at komme i karantæne og det vil måske fremme den saglige debat. Kommer disse endelig i karantæne kunne det jo motivere dem til, at anstrenge sig bedre når denne ikke længere er gældende.
Måske kunne du inddele MLM debatten i nogle mindre dele/topics der er relevante at diskutere og som kan bringe lidt system i det hele. - MLM er jo en branche med mange variationer, mange elementer og et utal af fremgangsmåder der kan bruges. - Der kunne f.eks. oprettes MLM kategorier som f.eks: MLM og produktdebat. MLM og konceptdebat. MLM og be |
Umiddelbart finder jeg det ikke interessant at oprette en lukket MLM tråd - for MLM folk - jeg synes en debat skal være åben for alle. Lukkethed er sådan noget æv-bæv og ikke særligt konstruktiv. Nu er det jo overhovedet ikke svært at forstå hvorfor MLM sektionen på Amino ikke bruges mere end den gør: En lille gruppe af ekstremt ihærdige debatører giver den fuld gas udi total usaglig, fakta-forladt og nærmest had til MLM branchen og dens mange forskellige aktører.
Så hvorfor søren skal en MLM distribtør udi en frustrerende debat med personer, som synes at have uhyggeligt meget tid til at debattere - fremfor at bruge tid på en konstruktiv og interessant debat på meninger og betragtninger.
Ingen MLM folk har nogen økonomisk gevinst ved at bruge tid på Amino - overhovedet - søger en MLM´er hjælp eller en løsning på en problemstilling er der meget mere kompetence at hente indenfor egne rækker; selskabets forhandlertræninger, kunde/forhandler-service, kolleger eller "konku-legaer" i andre selskaber - for slet ikke at forglemme MLM guruer online.
For når alt kommer til alt, så er involvering i MLM selskaber en færdig-pakke; det eneste du skal lægge til er dig selv og din indsats: Produktet er plads, logistikken sørger andre for, kundeservice-funktionen kan i visse selskaber helt gå uden om dig. Produktudvikling, markedsopbygning - alt, ALT, er håndteret af MLM selskabet.
Så Amino er et godt redskab for de iværksættere, som eks. starter for dem selv - og har alt at tænke på. Måske ovenikøbet kun er dem selv og derfor søger sparring ifm. ideer, gode råd, vejledning m.m.
Jeg har talt med flere MLM folk som entydigt har den holdning at Amino som debatforum for - og med - andre MLM folk er total spild af tid.
Det synspunkt forstår jeg udmærket - og måske netop derfor burde jeg måske støtte op om en lukket MLM tråd.
Men det gør jeg så ikke: Lad os holde en åben debat - de er sjovere ;-)
Nu er det jo helt sikkert den kvikke Amino-bruger vil spørge: Hvorfor er det så lige du, Lasse, debattere på Amino?
Det findes der en logisk forklaring på - som heller ikke vil lægge skjul på: Jeg vil gerne dele mine synspunkter og mine erfaringer via et forum som Amino. Og måske med en naiv forestilling om, at det også er muligt - på sigt - at gøre folk som Mikkel deMib til en, som synes Netværkskonceptet er helt formidabelt ( det var en venlig teaser, Mikkel ;-) ).
Overordnet set skal jeg jo heller ikke undlade at bemærke, at jo mere saglighed - jo flere fakta - og helt fundementale betragtninger jeg bringer ind i den offentlige debat, jo bedre eksponeret er jeg som person. Langsigtet har det et udbytte iht. min forretning. Det kan simpelthen ikke undgåes.
Usaglig og fuldstændig kritisk debat fra min side, sælger ihvertfald hverken mig eller min branche ;-)
Og det gælder jo også for alle andre brancher ;-)
Lasse |
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
Hvis MLM folket virkelig er interesseret i at lære fra hinanden, så vil en lukket tråd være perfekt. Men hvis det kun er et spøgsmål om at hverve nye medlemmer, så kan jeg godt se at det bliver uinteressant. I mine øjne er "MLM selvstændige" lige så værdige og velkommen på Amino som alle andre og jeg syntes det er hammer irriterende at der ikke kan laves en sober debat. Men alle inklusiv MLM folket har indtil videre kun diskuteret for og imod, eller lavet indlæg for at hverve og det giver kun mudder og tåbeligheder fra begge lejre.
|
Martin, Din konklusion er måske lige i firkantet nok; men ved hvad du refere til.
Med tiden er det da ikke utænkeligt, at Amino er brugbart for MLM branchen, som et redskab for at "hjælpe hinanden" ;-)
Lasse |
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
Hej Lasse Jo det er måske lidt firkantet. Men syntes du ikke det er påfaldende, at der så vidt jeg kan se, ikke er et eneste indlæg med gode ideer etc. til MLM ud af vel snart 1.000 indlæg? Alt er enten for eller imod eller et forsøg på at hverve medlemmer. Jeg forstår ikke hvorfor der ikke er indlæg om hvordan man bedst finder nye sælgere, hvordan man bedst overbeviser folk om at købe sine produkter, hvilke koncepter der er flest penge i og jeg kunne blive ved. Det var det jeg håbede på kunne ske, men det er det bare ikke. Det eneste vi har fundet ud af, er at fundementalister i begge lejre, er mindst lige så åndssvage, som dem der brænder danske flag af i mellemøsten. Dbh Martin |
Haha! God kommentar, Martin ;-) Nu forstår jeg bedre hvad du oprindeligt lagde op til ---- det budskab er gået tabt i de "åndsvage" pro/contra kommentarer.
Jeg vil nu godt forpligte mig til at kaste konstruktive ideer og erfaringer ind i Amino debatten... det har været min plan hele tiden ;-)
Lasse |
Sådan opfatter jeg dig også og jeg glæder mig til at se dine guldkorn Dbh Martin |