Jeg har stiftet en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg primært vil sælge tilbehør til smartphones osv. Jeg har desuden fået fat i en engros der forhandler varer fra mit hjemmeland og vil i den forbindelse spørge om det er muligt at jeg køber disse varer og sælger til mig selv, pålagt 25% moms?
Dvs hvis en vare koster 30 kr ex moms, kan jeg så sælge denne til mig selv for 37,5 kr med moms? Eller skal der være profit?
Rent teknisk sælger man ikke varer til sig selv, men udtager varerne.
Denne forskel gør, både i forhold til Skat og Moms, at der ikke skal være en profit heraf.
I forhold til Skat skal du sørge for at bogføre udtagningen løbende, eller vil Skat kunne korrigere og pålægge en profit. (Jf. juridisk vejledning C.C.2.1.4.1) Hvis du sørger for at bogføre udtaget løbende, sikrer du også at momsen bliver beregnet korrekt, hvor du lægger salgsmoms på de udtagninger.
Når der er tale om fødevarer, hvordan skal jeg så forholde mig til dette? Hvordan med fødevarestyrelsen?
Når der er tale om fødevarer, er der i forhold til Skatten og momsen stadig samme krav, at der skal bogføres udtag løbende. Hvis ikke der bogføres løbende anvender skat nogle fastsatte satser som kan gøre det rigtig dyrt at bruge sine egne varer, se juridisk vejledning C.C.2.1.4.2.
I forhold til fødevarestyrelsen er jeg ikke så skarp, jeg ved ikke hvilke særskilte tilladelser man skal have udover importregistreringen. Du kan evt. kigge på FVST.dk eller måske ringe til dem.
Det kan også være en anden byder ind med et svar på det?
Så i princippet kan jeg også sælge varen til et familiemedlem?
Kun i det omfang i er en del af samme husstand. Ligeså snart du sælger til et familiemedlem som bor på en anden adresse, skal der ske et decideret salg.