Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlæg incl. moms til viderefakturering

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Apr 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg er en nystartet enkeltmandsvirksomhed, og er ret blank på bogføringsmarkedet :-) Jeg bruger Dinero Starter som regnskabsprogram.

Sagen er, at jeg har lagt ud i 3 forskellige butikker for en kunde med mit firmakort. Alle 3 kvitteringer er incl. moms (madvarer, blomster, cigarretter til kundes faglige arrangement). Jeg skal nu sende hende en faktura på disse 3 beløb.

Skal jeg lave faktura til kunden incl. moms? 

Kan jeg bare lave det som en samlet faktura og selv gemme kvitteringerne til mit regnskab sammen med kopi af faktura (kunden er ikke interesseret i kvitt.)? 

Hvordan bogføres disse beløb? og skal jeg bogføre dem incl. moms? 

Jeg er jo ikke interesseret i, at komme til at betale købsmoms af disse beløb, da der jo kun er tale om udlæg, og det hele jo i sidste ende går i 0.

Håber, I forstår mit spørgsmål, og der findes et udførligt svar, som 'blondinen' her kan forstå :-) 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

For at din indsats kan betegnes som et egentligt udlæg, skal fakturaen fra leverandøren faktisk (hvis det er helt rigtigt) være rettet til din kunde. Du lægger så ud for kunden og fakturerer hende det eksakt samme beløb.

Her skal du ikke lægge moms på regningen, og så blot sørge for at have en konto i din bogføring som hedder udlæg og så ikke beregner moms.

Hvis regningen til gengæld er stilet til dig, bør du egentlig betale regningen og trække momsen. Derefter fakturerer du kunden den samme pris og betaler momsen. Det går jo lige op, også i dit regnskab.

Tilmeldt 13. Apr 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar

Tror måske ikke jeg helt, jeg forstår det, da det jeg har købt for hende er mad, blomster osv. med almindelige supermarkedkvitt. De er derfor ikke stilet til hverken mig eller hende. Jeg har valgt dit første forslag, da der i Dinero findes en konto, man bruger til udlæg.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen, så er problemet jo løst :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

LadMig:
ror måske ikke jeg helt, jeg forstår det, da det jeg har købt for hende er mad, blomster osv. med almindelige supermarkedkvitt. De er derfor ikke stilet til hverken mig eller hende. Jeg har valgt dit første forslag, da der i Dinero findes en konto, man bruger til udlæg.
en i mine øjne ikke ufarlig løsning

Udlæg er som Birthe skrev - hvis man har en regning som er lavet til den anden part og ikke bare til ting du selv køber for en kunde i eget navn (eller som her uden navn)

Der er som jeg ser det en del problematiker her. Du bør klart lave en faktura til kunden med specifikation og den bør være plus moms (som kunden jo kan trække fra 

Dine indkøb har du købsmoms på som du jo får igen, og prisen ex moms fakturer du din kunde + din salgsmoms.

Et problem er også at der er ganske så forskellige fradrag for disse ting - f.eks er der ikke fradrag for udgifter til tobaksvarer (som du havde med i købet i første indlæg) som personaleudgift, led i repræsentation eller reklame hvorfor den kvittering omg ved et skattekontrol hos dig bliver taget ud og lagt til dit skattegrundlag med alt jeg ved.

For mad osv er det vigtigt for dig, at det står klart, at du har solgt det videre så det ikke kan give anledning til at skat mener du selv har spist det - så korrekt faktura med specifikation af alt + moms (som kunden jo får igen (dog ikke cigaretter)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Sep 14
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften :-) 

Jeg kan se i allerede har været godt rundt om reglerne, så det jeg vil byde ind med er hvordan vi ville håndtere det i Dinero. De konti der skal oprettes kan du tilrette, alt efter om det er med eller uden moms. Du kan se guiden her: https://dinero.dk/support/udlaeg-til-viderefakturering/

De bedste hilsner

Theis

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Dine indkøb har du købsmoms på som du jo får igen, og prisen ex moms fakturer du din kunde + din salgsmoms.

Et problem er også at der er ganske så forskellige fradrag for disse ting - f.eks er der ikke fradrag for udgifter til tobaksvarer (som du havde med i købet i første indlæg) som personaleudgift, led i repræsentation eller reklame hvorfor den kvittering omg ved et skattekontrol hos dig bliver taget ud og lagt til dit skattegrundlag med alt jeg ved.

For mad osv er det vigtigt for dig, at det står klart, at du har solgt det videre så det ikke kan give anledning til at skat mener du selv har spist det - så korrekt faktura med specifikation af alt + moms (som kunden jo får igen (dog ikke cigaretter)

Hej John, 

Hvordan er de relavante, når der kun er henblik på 100% videresalg?

Hvis det var til trådstarterens firma, eller medarbejdere så kan jeg forstå dig - men det er jo plant indkøb til videresalg?

Det bør vil give fuldt fradrag, og så er det vel op til trådstartes kunde hvordan det momsmæssigt bogføres?!

- Til Theis, 

Fin artikel - dog syntes jeg ikke det besvare hendes momsfradrag - på om John har ret eller om hun har 100% fradrag? Men blot en bogføringskonto?!

Tilmeldt 13. Apr 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hjælpen alle sammen :-) Bliver dog en anelse forvirret af så mange forskellige meldinger (er jo en klart nybegynder med absolut INGEN erfaring i bogføring!)

Jeg har valgt at håndtere det, som Theis foreslår - nemlig som i guiden fra Dinero (som Theis linker til)

Efter at have bogført disse 3 kvitteringer (jeg bruger som sagt Dinero Starter) kan jeg se, at købsmoms og salgsmoms begge er på 137,- hvilket vil sige, at det er endt i nul, som det jo også skulle, idet jeg ikke skal tjene på dette 'videresalg/udlæg, og ej heller skal kunne trække hverken moms eller skat fra.

I min faktura til kunden har jeg lavet en ny udspecificeret linje til hvert køb, sat beløbene på uden moms og slutteligt pålagt de 25% moms, så det totale beløb incl. moms er identisk med det beløb, jeg har lagt ud for kunden - incl. moms.

Hvad min kunde så vælger at trække fra, kan vel aldrig blive mit problem? Jeg har gemt et kopi af fakturaen i mit ringbind og vedhæftet de 3 originale kvitteringer, og når min kunde så har betalt min faktura, er der jo et klart bevis på, at her kun er tale om et rent videresalg uden hverken fortjeneste eller fradrag af skat og moms! Men dog mere kompliceret end jeg havde forventet!

  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jannik Hansen:

Hvordan er de relavante, når der kun er henblik på 100% videresalg?

Hvis det var til trådstarterens firma, eller medarbejdere så kan jeg forstå dig - men det er jo plant indkøb til videresalg?

Det bør vil give fuldt fradrag, og så er det vel op til trådstartes kunde hvordan det momsmæssigt bogføres?!

ja skam - men jeg bemærkede jo, at trådstarter bare ville fakturere det som et udlæg uden moms og at kunden var ligeglad med kvitteringer (måske netop fordi der er tobaksvarer mellem

Hvis skat så kontrollere trådstarter og ser bilag for cigaretter indkøbt - men ikke et egentlig salgsbilag videre og at det bilag som findes jo er lavet som udlæg uden moms - så har trådstarter jo påtaget sig momsfradraget for cigaretterne uden at den der er lavet udlæg formentlig tager hensyn til reglerne og ikke ønsker bilag.

Jeg synes derfor dels, når der ikke er tale om udlæg i form af slutkundens navn er med, men bare køb i supermarkeder af ting som skat vil kunne kigge til - at man skal lave et ordentligt bilag med kopi af indkøbene som del af det - og så fakturere netop som videresalg MED moms (må erkende at netop for cigaretter var udlæg måske bedre - ved ikke om der er regler for videresalg af tobak Stick out tongue)

Jeg ville som min. lave det fulde bilag med henvisning til alt der er købt så det klart fremgår, at det er det som kunden betaler (med moms som kunden jo får retur) så der aldrig er tvivl om, at den gode mad, drikke og cigareretter "røg" videre og ikke var til en selv. 

Det er sandsynligt at skat som sådan vil kunne være tilfreds med at alle bilag svarer beløbsmæssigt til kvitteringer men med mad og cigaretter osv - ville jeg specificere grundet det manglende fradrag for køber

Nogen med bedre viden om dette må skam meget gerne melde ud

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

LadMig:

Efter at have bogført disse 3 kvitteringer (jeg bruger som sagt Dinero Starter) kan jeg se, at købsmoms og salgsmoms begge er på 137,- hvilket vil sige, at det er endt i nul, som det jo også skulle, idet jeg ikke skal tjene på dette 'videresalg/udlæg, og ej heller skal kunne trække hverken moms eller skat fra.

I min faktura til kunden har jeg lavet en ny udspecificeret linje til hvert køb, sat beløbene på uden moms og slutteligt pålagt de 25% moms, så det totale beløb incl. moms er identisk med det beløb, jeg har lagt ud for kunden - incl. moms.

Hvad min kunde så vælger at trække fra, kan vel aldrig blive mit problem? Jeg har gemt et kopi af fakturaen i mit ringbind og vedhæftet de 3 originale kvitteringer, og når min kunde så har betalt min faktura, er der jo et klart bevis på, at her kun er tale om et rent videresalg uden hverken fortjeneste eller fradrag af skat og moms! Men dog mere kompliceret end jeg havde forventet!

  

præcis - momsen går fint op og bare du specificerer så er jeg helt enig i du har gjort dit (det var din bemærkning om bare kort udlæg og kunden var ligeglad med spec og kvitteringer jeg svarede ud fra) Det lyder helt fint her

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)