Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af software uden moms

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Oct 13
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har købt en licens til noget digitalt software udviklet i californien, USA.

Regningen der er uden moms, er betalt via betalingsgateway'en PayPal i Luxenbourg, EU.

I E-conomics, er det iorden at bogføre dette bilag under Edb/Software med momskoden "IY25" (køb indenfor EU), når betalingen kører igennem Luxenbourg, EU og det er i EU at softwaren bliver brugt?

Fra Aakirkeby
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 19:59

Det kommer an på hvor regningen kommer fra. Ikke hvor du betaler til.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 19:59

Kast20:

Hej,

Jeg har købt en licens til noget digitalt software udviklet i californien, USA.

Regningen der er uden moms, er betalt via betalingsgateway'en PayPal i Luxenbourg, EU.

I E-conomics, er det iorden at bogføre dette bilag under Edb/Software med momskoden "IY25" (køb indenfor EU), når betalingen kører igennem Luxenbourg, EU og det er i EU at softwaren bliver brugt?

Du skal ikke kigge på hvor betalingen foretages henne. Du skal kigge på selve købsfakturaen, er den faktureret fra en virksomhed indenfor EU, med et momsnummer fra et EU-land, så skal du bruge koden IY25.

Er fakturaen fra selskabet i USA så er det køb udenfor EU.

Tilmeldt 30. Oct 13
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 22:10

Tak for opklaringen. Jeg havde også lidt på fornemmelsen, at det var sådan det hang sammen. :-)

Er det iøvrigt kun lande indenfor EU man bør oplyse sit CVR/VAT til ift. moms? Og findes der en liste et sted hvor man kan se alle moms-landene i EU?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:34

Kast20:

Er det iøvrigt kun lande indenfor EU man bør oplyse sit CVR/VAT til ift. moms? Og findes der en liste et sted hvor man kan se alle moms-landene i EU?

Alle lande i EU har et momssystem som ligner det danske, forskellene mellem de enkelte lande ligger primært i forskelige satser. Så ja i forhold til moms, skal du ved køb fra en virksomhed indenfor EU oplyse dit danske momsnummer, hvis du ikke oplyser nummeret kan du ikke få en faktura uden moms.

Der er et fælles EU-register over alle momsregistrerede virksomheder, http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/ Du skal bemærkes, at ikke alle lande har gjort navne og adresser tilgængelige, så i mange tilfælde er det kun muligt at bekræfte momsnummerets gyldighed.
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)