Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ratepension og regnskab/skat

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Apr 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et enkeltmandsfirma ved siden af mit lønmodtagerjob og vil indbetale til ratepension i år. 

Jeg vil udnytte muligheden for egenindbetaling på godt 50.000,- i 2015 samtidig med at jeg bruger muligheden for at indbetale på ratepensionen gennem mit enkeltmandsfirma.

Jeg er med på beløbsgrænser osv men er lidt forvirret mht hvordan og hvor indbetalingen fradrages:

Skal beløbet indbetales via firmaets konto og fratrækkes i firmaets regnskab eller skal "jeg selv" indbetale så pensionsselskab indberetter beløbet, så jeg får fradraget i min indkomst ad den vej?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

som jeg forstår reglerne ud fra du er alm enkeltmandsvirksomhed, så sker indbetalingen som helt alm personlig indbetalin med max 51.700 til ratepension - ikke noget du bogfører i selskabet men som person indbetaler og så får du automatisk fradraget da banken indberetter

Du kan betale mere ved at benytte livrente, men så skal indbetalingen deles over 10 år hvis mere end 51.700 og et alm råd er,ikke at starte livrente med mindre man hurtigt kommer op på 250.000 kr af omk hensyn. Ellers kan livrente idag meget af det samme som en ratepension

Du skal formentlig kun indbetale hvis det er for at spare topskat som reglerne er i dag 

Den gamle 30% regel hvor selvstændige kunne indbetale 30% af overskud til pension er ophørt fa 2015

Jeg mener også, uden lige at ha tid at checke, at gamle dages regel om, at arbejdsgiver kunne indbetale som arbejdsgiver og så kunne man ha privat ordning ved siden af er borte

Alderspension er en anden god mulighed http://finansiel.blogspot.dk/2013/03/aldersopsparing-aflser-kapitalpension.html

- som giver lavere løbende beskatning af rente end i frie midler OG for en selvstændig samtidigt bringer det indbetalte beløb i sikkerhed for evt kreditorer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)