Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indsætte tekst i billeder / grafik

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 02:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej AminoVenner

Jeg har et stigende behov for at tilføje tekst i billeder og i andre grafiske elementer, bla når jeg laver div. knapper, eller skal lave tekstbokse til mine panoramabilleder. Normalt bruger jeg PS7, men PS stinker til tekst - det ser bare ikke godt ud. Har jeg nogen alternativer?? JEg ved der selvfølgelig findes fx InDesign etc., men det er at skyde lidt over målet til mit behov.

Er der nogen der kan foreslå andre fremgangsmåder så er jeg meget taknemlig :)

Hilsen Morten

Fra Aarhus N
Tilmeldt 6. Sep 07
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 08:28

Hej Morten

Det lyder lidt som om at, du måske ikke bruger PS7 helt rigtigt..? Hvis du laver en knap med tekst i PS, kommer det til at se forfærdeligt ud, hvis du på din hjemmeside gør den mindre end den egentlig er.. hvis du forstår.

Jacob 

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 11:23

Hej Jacob

Mener du at problemet opstår hvis jeg komprimerer billedet inden jeg sætter det ind på min hjemmeside? Det gør jeg nemlig IKKE.

Jeg har lige lavet et hurtigt eksempel i PS med 4 forskellige tekstfelter som tydeligt illustrerer problemet. Du kan se dem her: http://www.wideeyes.dk/temp/tekst.jpg 

Hvis det er fordi jeg bruger PS forkert, så vil jeg være utrolig lykkelig for nogle gode råd til hvordan jeg så skal bruge PS Yes

Hilsen Morten

Fra Aarhus N
Tilmeldt 6. Sep 07
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 20:03

Hej Morten. 

Problemet kan måske være at du laver knappen i en for lav opløsning. Når du åbner et nyt "lærred" i PS, står den typisk til en "resolution" på 28,346 pixels/cm. Det er standart/anbefalet at du sætter denne opløsning op til 72 pixels/cm.

OG hvis du laver en knap i PS der er ex. 40x50 pixels, og derefter sætter den på din hjemmeside som en knap på 38x49 pixels, kommer det til at se rigtigt skidt ud.

Jacob

Fra København
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 22:07

Photoshop er helt fin til tekst. Du skal huske at slå anti alias til, så spiller det. Hvilken variant der er bedst styres fra options palettebjælken i toppen.

Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 11:34

Som alternativ til det Benny siger:

Man kan også bruge en skrift som er beregnet til at læse på en skærm og lade være med at slå anti alias til. Den bedste skrift til små bogstaver på en skærm er Verdana uden anti alias. Den står flot og knivskarpt i de små størrelser 11 punkt og derunder.

Bruger man skrifter som Times og lignende, som er beregnet til trykte bøger, er det derimod en god idé at bruge anti alias og vil man have et godt resultat, må man bruge større bogstaver, 12 punkt og opefter. Det er derfor, det nederste eksempel som WideEyes har lagt på nettet er bedst. De andre er for små.

Laver man grafik, hvor der er brugt anti alias, kan man forbedre resultatet yderligere ved at eksperimentere med filter > sharpen > unsharp mask. Brug 50% i øverste indstilling og prøv med mellem 2 og 10 på skyde-knappen.

Og så er det vigtigt, som det allerede er sagt, at lave grafikken i den størrelse der skal bruges. Hvis en knap skal fylde 100x20 pixels, så lav den 100x20 pixels i Photoshop. Lad være med at skalere den ned i HTML-koden.

mvh. Bo Jensen

Butik Go’aften

www.goaften.dk

Nyt spil for voksne: www.iSceneSat6.dk – specialbutik med alt til erotiske rollespil.

Fra Randers
Tilmeldt 23. Jan 07
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 17:32
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)