Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan undgår vi at agere bank?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har et spørgsmål i henhold til et projekt vi er igang med at søsætte, hvor vi efter en længere udviklingsfase nu har nogle juridiske problemstillinger, som jeg håber en har erfaring med og dermed kan hjælpe os videre uden den helt store advokatregning.

Projektet bliver en online portal hvor vi agerer formidler i fotobranchen og der vil derfor være en privat forbruger samt en erhvervsmæssig forhandler, som sammen indgår i en salgssituation. Konkret vil forbrugeren kunne købe den fotografiske ydelse på portalen.

Vores problemstilling står dog i, hvordan vi skal håndterer betalingen uden af agerer bank. Vores tanke er på nuværende tidspunkt, at vi efter forbrugeren har bestilt en ydelse først vil reserverer pengene fjorten dage inden udførelsen af ydelsen og ved datoen for udførelsen vil pengene blive trukket. Herefter opbevarer vi pengene inden produktet er lagt op og godkendt af forbrugeren, derefter har vi to scenarier i tankerne, enten bliver beløbet (minus x procent til os) udbetalt umiddelbart efter eller så bliver pengene holdt inden næste ”udbetalingsdag”, som vil være 2 gange månedligt.

Vi kommer til at bruge Epay og understøtte både Teller og NETS, men ved ikke om det konkret har nogen indflydelse på dette.

Håber nogle kan hjælpe om vi agerer bank, og i så fald hvad vi kan gøre for enten at komme uden om dette eller opfylde de nødvendige krav hertil, uden at skulle låne flere hundrede tusinde i banken.

Som tillægsspørgsmål så er vi klar over at vi ikke må tjene renter på at have indestående på kontoen for andre, men hvordan gøres det rent praktisk?

På for hånd tak!

Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Skrevet kl. 08:20

Godmorgen.

Jeg forsøgte mig med ovenstående igår, men kan det passe at andre ikke har stået i en situation hvor tvivlspørgsmålet omkring at agere bank er opstået?

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 08:44

Hej Peter, 

For mig lyder det som almindelig købmandskab - som det er hvad du kalder "agera bank". 

Altså du sælger en ydelse til din slutbruger. Din kunde på den anden side af bordet, leverandøren - sender så dig en faktura som du så betaler. Det der er imellem der så din formidlingsfortjeneste. 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jannik Hansen:
For mig lyder det som almindelig købmandskab - som det er hvad du kalder "agera bank". 

Ja, for mig lyder det umiddelbart også som det, vi alle gør dagligt. Lægge ud for kunder eller købe varer/ydelser, som vi sælger videre til forbrugeren. Hvis vi er gode/heldige sker det med gevinst...

Men jeg har måske bare ikke forstået spørgsmålet?

Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Skrevet kl. 11:44

Tak for svaret begge to og i princippet kan man god anskue det som almindelig købmandskab, der ligger dog flere problemstillinger i praksis hvis det ses som almindelig købmandskab hvor vi ses som sælger og herefter køber produktet af fotografen.

Jeg ved ikke om det er fordi konceptet ikke er forklaret godtnok, men vil lige give lidt kort information. Konkret så vil portalen agerer bindeled mellem fotograf og forbruger, hvor vi vil holde på pengene mellem køb og transaktion. 

Problemstillingen ved at anskue os som sælger og ikke formidler er at vi dermed bliver ansvarlige overfor forbrugeren, hvilket giver en masse problematikker, som vi ikke ønsker at skulle ind over. Derimod vil det at holde på pengene også kunne ses som at vi agere bank.

Det jeg håber på nogle kan komme med råd på er, hvordan vi rent praktisk og selvfølgelig juridisk korrekt, kan være formidler og samtidig ikke være bank.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:14

hvorfor ikke lave det som en "hent 3 tilbud" type, altså hvor leverandørene (fotograferne) betaler jeg et fast månedligt beløb (evt. lave 3 forskellige pakker hvor den dyreste er med flest kunder/fordele) dermed formidler i blot kontakt mellem kunde og leverandør og i er således kun sælgere overfor fotograferne. umiddelbart min løsning, uden dog og kende til regler og andet.

Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Skrevet kl. 16:56

Dette ville betyde at selve virksomhedens idé og mening ville ændre sig, dette er bestemt ikke noget vi er interesseret i, da vi ikke ønsker at lave en sådan virksomhed grundet vi ikke tror på det skaber synderlig værdi for nogle af de involverede.

Vi vil fastholde den nuværende tanke, men helst uden at skulle bruge mange penge på at blive certificeret til at agere bank, hvis dette overhovedet er muligt for os.

Jeg håber stadig der sidder en derude som har prøvet at "holde" på penge på denne måde, som kan komme med et råd af en art :)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 17:27

Peter S Nielsen:

Vi vil fastholde den nuværende tanke, men helst uden at skulle bruge mange penge på at blive certificeret til at agere bank, hvis dette overhovedet er muligt for os.

Jeg håber stadig der sidder en derude som har prøvet at "holde" på penge på denne måde, som kan komme med et råd af en art :)

Ud fra din beskrivelse, så kan jeg slet ikke se hvordan du kommer i nærheden af at skulle have en banktilladelse? Prøv at tage et kig på bilag 1 i "lov om finansiel virksomhed", hvor definitionen på et pengeinstitut er beskrevet.

Som adskillige andre også skriver, så er det langt fra usædvanligt at man som virksomhed i en længere periode indeholder et beløb for en kunde. Bare tænk på hvor mange virksomheder der har et depositum stående i deres balance eller man har deponeret en købesum.

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 17:42

Peter S Nielsen:

Uanset hvorledes I vender og drejer jeres koncept, vil I ikke undgå at komme ud i vanskeligheder ved eventuelle tvister.

Hvordan vil I stille jer, hvis begge parter holder på deres, og ikke kan blive enige?

Jeg har selv rodet med lignende koncept, og er endt op med ikke at ville løbe risikoen. 

Der er også problemet med de gebyrer som der skal erlægges ved betalingsgateway, hvor I med jeres koncept får 1-2 ekstra betalingsgange, og dermed ekstra gebyrer på transaktionerne - men hvis I arbejder med en stor %del i avance, kan det sikkert svare sig, det kan så afholde fotografer fra at bruge servicen..........

En kunde handler sådan set med jer, og det kan man nok ikke komme ud af juridisk, og dermed løber I også en risiko i forhold til det leverede/manglende levering

Der er mange faldgruber i sådan et setup

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra Gistrup
Tilmeldt 20. Nov 13
Skrevet kl. 10:36

Tak for svarene, vi vil tage det til os og vende det med en advokat for at være sikker på hvilken situation vi står i! 

Jan, det lyder spændende at du selv tidligere har stået med den samme problemstilling som vi står i på nuværende tidspunkt. Jeg vil meget gerne høre mere om dette hvis du har lyst til dette. Men umiddelbart kan jeg ikke skrive en PM til dig, så hvis du vil skrive på Sanderhoffnielsen@gmail.com, så kan vi tage den derfra.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)