Hej venner. Jeg har for nyligt oprettet en enkeltmandsvirksomhed og er nu helt ny indenfor disse ting. Min ven og jeg er begge webudviklere, men jeg tænkte på om jeg kunne ansætte ham i min virksomhed en gang imellem når der er brug for det? fx. gør han noget for en kunde, og får betalingen af min? Han har ikke selv virksomhed så han kan ikke bare fakturere..
Og hvis jeg kan: Hvordan ansætter man egentlig en person? :O
jeg beklager mine nybegynder spørgsmål, men det første gang jeg har egen virksomhed (Jubiii! :D )
Vh. Tolga Koc
Primum webbureau - Profesionelle hjemmesider til ethvert formål.
Det er faktisk muligt for din ven at lave en faktura til dig, selvom han ikke er momsregistreret. Du/i skal bare være opmærksomme på, at der ikke kan trækkes moms ud af beløbet. Din ven skal så selvfølgelig huske at angive indkomsten på selvangivelsen når året er omme.
Undersøg om der ikke også er en specifik grænse for hvor meget man må fakturere som privat person, før man skal være moms registreret.
Hvis du ansætter bliver det også besværligt, så er der feriepenge osv. osv. der skal udbetales.
nej rentebase - selv hvis vennen laver faktura SKAL et CVR skam foretage indberetning. Hvis vennen laver selvstændigt arbejde og fakturerer som freelance skal det indberettes som bidragspligtig b indkoms, og ellers - hvad det sikkert er - helt alm ansættelse med a indkomst og a skat (og har den ansatte andet arbejde indberettes på bikort hos skat)
Et CVR skal altid indberette arbejde eller ydelse udført af en CPR http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html Det kloge er ofte helt alm a skat og løn for så er der ingen som helst risiko for firmaet der ansatter. Det KAN der være hvis man vælger at kalde det freelance og det faktisk er alm løn arbejde - hvis den der får pengene ikke betaler sin b skat man har indberettet
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg er ikke momsregistrerert, så ja det må bare være noget ansættelse med feriepenge osv. Tror ikke det bliver alt for besværligt når han er den eneste, og jeg ikke har de store regnskaber om året endnu :)
Prøver følge guiden Jannik :)
Primum webbureau - Profesionelle hjemmesider til ethvert formål.