Jeg er selvstændig erhvervsdrivende og arbejder som massør i en klinik hvor jeg fakturerer ejeren af kliniken for mine timer.
Jeg har faste vagter, men ingen kontrakt. Jeg sender blot en faktura ved udgangen af hver måned. Jeg har spurgt min chef om at indgå en kontrakt om timer, løn, opsigelse etc, men han mente at en kontrakt ikke ville være juridisk gyldig fordi jeg er selvstændig erhvervsdrivende, og ikke ansat.
Er dette rigtigt? Og hvis det ikke er rigtigt, hvor kan jeg finde reglerne om dette? For så vil jeg ha noget skriftligt af vise til min chef.
hvis du har faste arbejdestider og måske følger instrukser fra arbejdsgiveren og du kun arbejder der, så kunne du lyde som lønmodtager og i så fald kan speciet arbejdsgiveren ha problem hvis du ikke betaler din skat - se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html og det er ikke helt enkelt at deffinere men du lyder lidt som en lønmodtager en arbejdsgiver bare ikke vil ha opsigelsesvarsel og ferie med
Omvendt KAN man sagtens finde nogen i dit fag der arbejder helt selvstændigt - bare låner en klinik - måske selv bestemmer om de vil være der eller ikke - uden faste mødetider og instrukser - så du må læse linket godt i gennem og vurdere hvor du står
Du kan jo risikere arbejdsgiveren smider dig ud hvis du siger du er lønmodtager for nu at være ærlig, men ER du selvstændig bør du da helt klart ha en kontrakt som netop viser du selv bestemmer og ikke er lønmodtager, så en lidt underlig bemærkning fra "arbejdsgiveren"
Venlig hilsen John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Så ifølge reglen om aftalefrihed så ER en skriftlig aftale mellem min arbejsgiver og jeg juridisk bindene?
Jeg arbejder fast tre dage om ugen + lørdag og søndag hveranden weekend, jeg fakturerer en fast procentdel af prisen på de behandlinger jeg foretager. Så er jeg jo ansat, i følge det du skriver John Hannover. Men jeg arbejder også for en ande massagevirksomhed, hvor jeg tager ud og foretager firmamassage. Her har jeg ikke faste timer eller dage jeg arbejder, men jeg fakturerer en fast timeløn for de timer jeg arbejder.