Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling til skat fra hobbyvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Apr 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-brugere!

Jeg har et par spørgsmål ang. skattebetaling i en hobbyvirksomhed.

Som jeg læst mig frem til skal der blot betales skat af virksomhedens årlige overskud, som indskrives i ens selvangivelse. Derudover betyder dette vel også, at man ikke skal opgive et forventet overskud. Jeg har så lige et par spørgsmål til dette:

1. Hvis jeg først skal betale skat af det samlede overskud sidst på året, hvordan plejer folk at finde finansiering til dette? Laver man en "buffer" over hele året, så man allerede har pengene klar eller hvordan? Ville jo helst gerne kunne investere noget af det løbende overskud der kommer, men samtidig ikke stå med en tom kasse når skat vil have penge. Hvad gør man her?

2. Hvis man blot skal indskrive overskuddet i sin selvangivelse, vil det så betyde, at der ikke er nogle krav om bogføring eller om at gemme regninger osv? Jeg har naturligvis tænkt mig at holde regnskab og gemme regninger så jeg kan trække direkte omkostninger fra omsætningen. Men hvordan fungerer det så med skat? Er der intet overvågning omkring hvilke ting man tolker som omkostninger og har trukket fra? Er regninger osv. kun vigtige at gemme (udover selv at have styr på sit regnskab) så man kan bevise hvad man har indkøbt og solgt i løbet af året, hvis skat alligevel banker på døren?

3. Vil det være smart at få lavet en ekstra konto, der kun er til min virksomhed ved siden af mine almindelige kontoer?

Jeg er rimelig grøn på dette område, og har først for nyligt fundet interesse for det, så min viden kommer udelukkende fra nettet og tidligere debatindlæg her osv. Jeg vil meget gerne have styr på disse enkelte ting, så jeg hverken snyder udenom, eller står med underskud når skat vil have penge. Håber derfor nogle kan komme med et par svar på spørgsmålene.

Det skal lige siges, at jeg ikke kommer til at omsætte for over 50.000 kr, så jeg har ikke behov for at blive moms-registreret. Jeg ved også godt, at dette ikke nødvendigvis gør min virksomhed til en hobbyvirksomhed :-)

Fortsat god påske (snart slut).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46684
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:36

Du kan godt starte uden at forskudsregistrere, men det korrekt er, at du forskudsregistrerer det du venter at ha i overskud - og derved trækkes skatten løbende og du kan ændre forskud så mange gange du vil

1:Hvis du har anden indkomst som bruger dit normale fradrag, så kan du regne med at ca 43% af dit overskud skal gemmes til skat.

2: Jo du skal føre regnskab og dokumentere alle udgifter og indtægter - ellers kan skat vælge selv at ansætte det de anser for sandsynligt så før endeligt regnskab og du skal gemme alt i 5 år tilmed. Du skal ikke indsende noget, skat beder om det hvis de vil se det

3: om du vil ha selvstændigkonto eller ej er op til dig, jeg ville da nok ha det for at lette afstemning af regnskab og ja - du skal ikke nødvendigvis momsregistreres hvis du ved du ikke kommer over 50t i omsætning på nogen 12 mdr periode

Læs disse ting omkring at starte virksomhed http://johnhannover.blogspot.dk/2015/03/start-virksomhed.html    og disse om personlig virksomhed, inkl. PMV som er en lille virksomhed uden moms http://johnhannover.blogspot.dk/2015/03/persvirk.html   Det tager dig ikke så lang tid og tygge dig gennem det, og du vil være langt bedre rustet.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Apr 15
Skrevet kl. 11:31

Hej John Hannover - tak for nogle gode svar!

1. Ja, jeg er på SU ved siden af og har et fritidsjob, så der skal betales fuld skat. 43% er uden AM-skat, ikke? For det skal man da vidst ikke betale ved en hobbyvirksomhed. Mht. forskudsregistreringen - jeg har ikke rigtig idé om hvad der vil være i overskud. Tror ikke det vil blive sådan, at jeg løbende vil have det samme overskud hver måned, og har ingen idé om hvor mange kunder der vil komme. Hvad ville være smartest i sådan en situation? Altså, hvor der ikke vil være noget flow over salg i løbet af året.

2. Det var præcis det jeg mente og håbede på. Jeg vil selvfølgelig gemme alt selv, men i forhold til skat mente jeg nemlig bare om jeg skulle sende mine regnskaber med, eller blot mit overskud. Så det vil sige, at jeg ikke skal gøre rede for mit overskud, det skal kun skrives ind i årsopgørelsen? Og så bare have alle regninger, kvitteringer osv, hvis nu skat vil se det?

Jeg har læst lidt med på din blog. Jeg kan også se, at skat er med til at afgøre om det klassificeres som en hobbyvirksomhed. Hvad ville der ske, hvis jeg havde valgt den som hobbyvirksomhed, og de ikke mener den er det? Kan læse at det også handler om hvordan man driver virksomheden. Jeg vil nemlig gerne lege lidt med markedsføring, specielt på Facebook og lignende, og måske bruge penge på det også, men det må man vel godt i en hobbyvirksomhed?

Endnu engang - tak for de gode svar! :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:34

Keeaan:

1. Ja, jeg er på SU ved siden af og har et fritidsjob, så der skal betales fuld skat. 43% er uden AM-skat, ikke? For det skal man da vidst ikke betale ved en hobbyvirksomhed. Mht. forskudsregistreringen - jeg har ikke rigtig idé om hvad der vil være i overskud. Tror ikke det vil blive sådan, at jeg løbende vil have det samme overskud hver måned, og har ingen idé om hvor mange kunder der vil komme. Hvad ville være smartest i sådan en situation? Altså, hvor der ikke vil være noget flow over salg i løbet af året.

2. Det var præcis det jeg mente og håbede på. Jeg vil selvfølgelig gemme alt selv, men i forhold til skat mente jeg nemlig bare om jeg skulle sende mine regnskaber med, eller blot mit overskud. Så det vil sige, at jeg ikke skal gøre rede for mit overskud, det skal kun skrives ind i årsopgørelsen? Og så bare have alle regninger, kvitteringer osv, hvis nu skat vil se det?

Jeg har læst lidt med på din blog. Jeg kan også se, at skat er med til at afgøre om det klassificeres som en hobbyvirksomhed. Hvad ville der ske, hvis jeg havde valgt den som hobbyvirksomhed, og de ikke mener den er det? Kan læse at det også handler om hvordan man driver virksomheden. Jeg vil nemlig gerne lege lidt med markedsføring, specielt på Facebook og lignende, og måske bruge penge på det også, men det må man vel godt i en hobbyvirksomhed?

1: 43% er et ca tal INKL: am bidrag. Jeg synes du kan overveje enten at vente med at forskudsregistrere til du ser du har overskud på 2000 kr og så registrere det, og rette op ofterhånden som du bliver klogere

2: ja - du skal udfylde udvidet selvangivelse som det er angivet her - med visse af tallene fra regnskabet http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/UdvidetSelvangivelse.html 

Hobbyvirksomhed er ikke en form som man som sådan vælger. Det er noget skat klasificerer en som hvis de ikke mener man driver firmaet seriøst erhvervsmæssigt med overskud for øje. I så fald - er der ikke fradrag for underskud, så max 0 i resultat - og ja du må godt gøre de ting du beskriver, så længe du overholder moms grænse og registrerer dig, hvis du kan se, at du vil komme over 50.000 kr i omsætning for en 12 mdr periode

Har du konstant underskud flere år i træk (læs 3) så vil skat se om de synes du virker som hobby eller ikke

vh John Hannover

Tilmeldt 5. Apr 15
Skrevet kl. 15:05

Det lyder super!

Hvis jeg som den virksomhedsform som jeg har valgt ikke skal registrere mig eller noget, kan jeg så bare gå i gang, eller hvordan skal jeg registrere min virksomhed til skat?

Jeg sælger bestillingsarbejde til primært firmaer, altså design til deres hjemmesider, illustrationer osv., men er der et sted, hvor man kan læse om regler for betaling? Er det bare at lade kunden overføre til virksomhedens konto?

Umiddelbart er jeg jo ret sikker på, at jeg ikke vil omsætte for over 50.000 kr om året, men vil det alligevel være en fordel at blive moms-registeret? Er der et meget større regnskabsarbejde i det? Og vil der være flere krav til virksomheden i forhold til skat, hvis man vælger det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:56

hvis det er ydelser du sælger som CPR, så skal CVR firmaet der betaler dig betale som honorar = bare indberette som bidragsplig b-indkomst og så er den klaret. det tager dem 3 minutter og du ser så beløbet på selvangivelsen rubrik 12 og kan selv forskudsregistrere hver gang om du vil -her ser du hvor let det er for "arbejdsgiveren" http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html 

Venlig hilsen John Hannover

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)