Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Copyrights og salg af prints

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Nov 14
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg designer prints, til at printe på stof. Ønsker at sælge mit stof senere hen i fremtiden, men i denne process er jeg blevet kontaktet af en tøj producent fra USA, som gerne vil købe nogle af mine prints.

Jeg ved intet om hvordan reglerne er, så jeg ønsker viden, om du kan fortælle mig det eller et sted hvor jeg kan læse om det.

Ønsker at vide hvilke rettigheder jeg har når jeg har solgt mit print, jeg ved godt at jeg ikke kan sælge dem til andre.

Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 108
Fra  April Storm Photo Skrevet kl. 07:49
Hejsa, medmindre du også har solgt rettighederne til designet, så må du sælge det til alle dem du har lyst til. Det er DIT design og du må gøre med det hvad du vil. Det er jo også helt op til dig hvad du aftaler med køberen, så længe i selvfølgelig kan blive enige. Hvis de gerne vil være de eneste der bruger designet kan du jo sagtens sælge rettighederne mod fx en procentdel af indtjeningen, eller lave en aftale om at ingen andre får lov at bruge det, ligeledes mod ekstra betaling.
Tilmeldt 21. Nov 14
Skrevet kl. 09:03

Hun vil gerne købe rettighederne med.

Sælger glædeligt rettighederne med. Men skal bare tjene på det, og jeg ved ikke hvad man må tage for det.

Og om hun skal creditere mig som designer, eller hvordan man gør.

Jeg mangler viden om hele salget af mine prints. Men kan ikke finde nogen steder jeg kan læse om det :-)

Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 108
Fra  April Storm Photo Skrevet kl. 16:09
Igen så er det jo noget du helt selv bestemmer. Det ville nok være bedst for dig at blive krediteret for designet i hendes markedsføring eller salgstekt. Angående hvad du vil tage for det er det jo rigtigt svært at vurdere. Men det er jo dig der bestemmer prisen. Jeg har personligt ingen som helst erfaring med lige præcis den slags. Men ville nok afveje hvor meget salget betyder for min egen promovering i forhold til at gøre det billigere, og hvor meget købet betyder for kunden i forhold til at gøre det dyrere, hvis du forstår hvad jeg mener :)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:23

siljae:

Hun vil gerne købe rettighederne med.

Ja så kan du heller ik sælge dem til andre, uden at du får problemer :)

siljae:

Sælger glædeligt rettighederne med. Men skal bare tjene på det, og jeg ved ikke hvad man må tage for det. 

Du kan tage den pris, som du mener, de er værd. Du bestemmer, dog skal du nok finde et prisniveau sammen med den potentielle køber. De giver næppe 2 mio kr, fordi du synes, de har denne værdi. Så vær realistisk, evt spørg hvad de forventer at betale, så har du en ide om prisniveauet, før du selv begynder at spille en pris ud...

siljae:

Og om hun skal creditere mig som designer, eller hvordan man gør. 

Med mindre de vil lave en kollektion, hvor du er designeren, så er det nok et krav, som du bør afholde dig fra indenfor tøjbranchen. Det er svært at kreditere designeren på tøj, og det ender hurtigt i en rodet affære. Så se hvordan og hvorledes du evt kan aftale noget med den potentielle køber, men afhold dig fra evt krediteringer og lignende, da de er fysisk umulige at overholde for modparten...

Tilmeldt 21. Nov 14
Skrevet kl. 00:19

Okay, jeg forstår. Mange tak for svar! :-)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)