Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af aktiver til privat/mig selv ved firma ophør

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Sep 14
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

jeg har læst en del om hvad der skal gøres hvis man skal lukke enkeltmandsvirksomhed og skal bare lige have af vide om jeg har forstået det rigtig med hensyn til aktiver/udstyr der står i firmaet.

hvis jeg f.eks har et kamera der har kostet 10000 kr uden moms. og som er straks afskrevet sidste år. hvis jeg så vil købe det ud af firmaet til privat brug. når jeg lukker, skal jeg så tage de købsværdien uden moms trække 20 % fra for at få markedsværdien efter 1 år. det vil sige 8000, finde momsen af det - 2000 kr = 10000 kr i alt . 

det laver jeg så en faktura på og sælger til mig selv, som så indgår i firmaets regnskab. Der kommer jeg så til at betale skatten og moms af de 10000 kr, er det forstået rigtig?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

De 20% er for at beregne momsen som udgangspunkt men hvis markedsprisen på kameraet uden moms svarer pænt til det, og hvorfor ikke - så bliver det helt perfekt

Ja du kommer så til at betale skat af 8000 kr og momsen på de 2000 kr og har jo så resten af pengene som dine personlig da de jo bliver til overskud. Du har så fået kameraet ud og ikke haft skattefordel og momsfordel, og det er jo hele formålet, så du  gør det helt korrekt. Det gælder alt du har købt af aktiver

Det er også gennemgået i flere detaljer i DETTE LINK

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Sep 14
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

okay , mange tak for afklaringen

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)