Hej Jeppe
Jeg forstår godt din forvirring. Den handler ikke om det estimerede bud for at ligge på side 1, men det estimerede bud for at ligge i top.
Først og fremmest, så betyder position 3,5, at du nogle gange har ligget i top-3 og andre gange uden for. Så det er jo ikke helt væk. Men du bør selvfølgelig gå efter en højere position end 3,5, der jo pr definition er i højre side og derfor har langt dårligere eksponering end de tre top-resultater.
Anders er inde på et par ting, som spiller ind:
- Dine annoncer kan blive trumfet af andres, som tilbyder mere information til brugerne i form af f.eks. undersidelinks eller infoudvidelser.
- Og så spiller perioden ind. Hvis du helt for nyligt har løftet dit bud, skal du selvfølgelig også kigge på data for en meget aktuel tidsperiode
Men derudover er der nogle andre elementer, som man skal forstå:
- Googles søgeresultater placeres ud fra et lidt særligt auktionsprincip. Jo højere du byder, jo bedre står du i kampen om de gode placeringer. Men din pris bliver ikke nødvendigvis det samme, som du byder - din klikpris bliver en "tak" højere end den, der ligger lige under dig. Sådan lidt forsimplet sagt, for der spiller også andre, meget vigtige relevans-faktorer ind i afgørelsen om, hvor du bliver placeret
- Jeg oplever, at Googles estimerede bud for en top-placering sjældent holder stik. Og prisen for topplaceringen vil også svinge meget, da konkurrencesituationen lynhurtigt kan ændre sig i takt med, at konkurrenterne skruer op og ned for deres bud
Mit bedste råd er at skabe relevans ved at sikre konsistens mellem brugerens søgeord, søgeord i annonce og søgeord på websitet og så byde højt for at teste, hvad der skal til for at sikre for at opnå den gode placering. Og højt kan variere - på nogle ord koster klik 1 kr og på andre kan det være 35 kr.
Held og lykke med det 
Mange hilsner
Thomas