Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktier i private frie midler eller i IVS?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Nov 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg overvejer at overføre 50% af min portefølge(kortsigtede aktier) fra frie midler til at indgå i mit firma (IVS).

Jeg beholder mine langsigtede aktier som frie midler fordi jeg forventer at afkastet ligger lige ved grænsen til 46%'s beskatningen (49.900 kr. cirkus).

Pga. den øvre grænse for aktiebeskatning i private frie midler, vil jeg overføre de kortsigtede aktier til firmaet for at undgå en 46% aktiebeskatning, men i stedet betale en lagerbeskatning igennem firmaet på 25%. En forskel på 21%.

Er der noget jeg har glemt? Eller er der en bedre løsning?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:30

det 46% er 42 men skidt med det. Hvis du sælger dine aktier til dit selskab vil det udløse beskatning af kursgevinst (eller at tab)for dig der sælger det er jo første aspekt

Ja så ligger de til lagerskat 23,5% (2015) men det får du jo ikke lige pengene ud ved. Den dag du sælger dem i selskabet OG vil ha penge ud til dig selv privat, så har du enten udbytteskat eller personlig skat så jeg synes det er lidt æbler og bananer at sammenligne ren personlig skat hvor pengene så er frie midler efter skat - med selskabsskat hvor de ikke er frie midler

Dertil kommer så, at lagerbeskatningen jo også rammer stigninger hvert år, hvor du som person beskattes ved realisation af stigninger/tab (med mindre vi taler visse foreninger) som du kan styre ved at sælge langsomt

Læg om, så dit direkte afkast ikke overstiger de små 50.000 (og dobbelt for ægtepar) - ved ex at ha flere der mere akkumulerer end giver udbytte, og udnyt div års muligheder (fald i visse mod stigning i andre) til altid at sælge, så du udnytter grænsen fuldt ud for dig selv (dobbelt op ægtepar)

vh John Hannover

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Nov 14
Skrevet kl. 15:40

Hvad hvis jeg f.eks. ikke vil have pengene privat?

Jeg gik ud fra at lagerbeskatningen var en annual beskatning af afkastet, hvor man kan undgå udbyttebeskatning fordi at beskatningen sker årligt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:48

Kasper:

Hvad hvis jeg f.eks. ikke vil have pengene privat?

Jeg gik ud fra at lagerbeskatningen var en annual beskatning af afkastet, hvor man kan undgå udbyttebeskatning fordi at beskatningen sker årligt?

hvis du ikke vil ha penge ud privat men vil ende med at dø med et rigt selskab - så kan du ikke sammenligne vil jeg sige. Det har jo kun betydning hvis du aldrig vil ha penge ud - ellers er der blot en vis udskydning som så også kan ha sine fordele, men du kan bare så slet ikke sammenligne frie penge med bundne penge synes jeg.

Bliver de stående - så enten får du dem aldrig men dør med lommer i ligklæderne, eller de beskattes ved lukning eller salg af dit IVS med aktieindkomstbeskatning der jo så igen er 27/42% oven i den betalte selskabsskat.

Udskydelse kan som nævnt gi anledning til andre tanker, men kan lige så godt medføre investering i noget der taber i værdi - 

Lagerbeskatning er kursværdi stigning/fald som beskattes årligt - udbytte beskattes som alm udbytteindtægt så det er udbytte og kursændring +/- der beskattes i firmaet

vh John Hannover

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Nov 14
Skrevet kl. 17:58

Tak for hjælpen hr.!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)