Netop fordi Holding B skal drive og videreudvikle en række driftsselskaber anser jeg det for nødvendigt, at Holding B etableres som et holdingselskab (der dog er både aktivt og momsregistreret) for at kunne benytte den skattefri fortjeneste ifm. et salg. (hvilket et normalt driftsselskab jo ikke vil kunne
Holdingselskab er jo egentlig bare en titel, som i sig selv ikke har noget med moms- eller skattelovgivning at gøre.
Skattefri fortjeneste for for et selskabs salg af et andet selskab, har noget at gøre med hvilken ejerandel de har i selskabet som sælges. Hvis holdingselskabet ejer mere end 10 % opfattes det jf. aktieavancebeskatningslovens § 4c som en porteføljeaktie, hvilket efter § 8 ikke skal medregnes i den skattepligtige indkomst.
Momsregistrering afhænger af selskabets aktiviteter. Et rent holdingselskab falder slet ikke ind under momslovens anvendelsesområde jf. momslovens § 3. Et holdingselskab som aktivt påvirker driften i de underliggende driftsselskaber falder ind under momslovens anvendelsesområde, men momspligten kommer dog stadig først i spil, hvis dette holdingselskab udskriver fakturaer for eksempelvis administrationsydelser i det underliggende driftsselskab.
Umiddelbart kan jeg ikke se hvad du skal bruge selskab B til, da selskab A efter min mening sagtens ville kunne varetage de samme opgaver. Dette uden at det umiddelbart har konsekvenser for hverken skat eller moms.
2) Hvordan foregår økonomi-flowet med den skattefri overførsel fra mit driftsselskab til mit holdingselskab i praksis, når et holdingselskab sælger et underlagt driftsselskab?
Kort sagt. Driftsselskabet som får en gevinst laver en udbytteudlodning som udloddes til driftsselskabets ejere(i dette tilfælde et holdingselskab), efter udlodning kan udbyttet overføres fra driftsselskabet til ejerne.