Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Svære spørgsmål vedr. holdingstruktur

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Mar 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Ifm. oprettelse af en række selskaber i en holdingstruktur har jeg nedenstående tekniske idéer og spørgsmål, som jeg håber nogen vil give kritisk feedback på og sparre med mig om. Særligt hvid  jeg er helt ude af en tangent eller på kant med loven vil jeg gerne sparkes i den rigtige retning J

1)      Kan man etablere en struktur, hvor du øverst har et holdingselskab, der ejer et holdingselskab, der ejer en række driftsselskaber? Jeg uddyber:

• Det første holdingselskab er mit ”personlige” (kald det Holding A) hvori jeg kan samle evt. overskud (i form af skattefri overførsel fra mine driftsselskaber) og hvorfra jeg kan udbetale evt. udbytte til mig selv, samt hvorfra jeg kan lave evt. investeringer i fx en andens iværksætters selskab
  • Det andet holdingselskab (kald det Holding B) ejes af Holding A. Det er hensigten at Holding B skal sælge dets underlagte driftsselskaber, som løbende tilgår Holding B og herfra videreudvikles. Holding B er derfor de facto et driftsselskab, da det udfører et reelt stykke arbejde (hvilket jo ikke er tilfældet med et klassisk, passivt holdingselskab, der blot ejer driftsselskaber). Netop fordi Holding B skal drive og videreudvikle en række driftsselskaber anser jeg det for nødvendigt, at Holding B etableres som et holdingselskab (der dog er både aktivt og momsregistreret) for at kunne benytte den skattefri fortjeneste ifm. et salg. (hvilket et normalt driftsselskab jo ikke vil kunne)
  • Driftsselskaberne er de virksomheder, som reelt drives og måske skal sælges på sigt

2) Hvordan foregår økonomi-flowet med den skattefri overførsel fra mit driftsselskab til mit holdingselskab i praksis, når et holdingselskab sælger et underlagt driftsselskab?

Fra Køge
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 484
Fra  IT Operators Aps Skrevet kl. 10:49

Jeg vil anbefale dig, at konsultere en professionel, når du går med så komplicerede planer. Der kan virkelig være penge at spare, når vi taler skat. mm.

Jeg vil anbefale Kristina Skalberg fra Skalbergselskaber.dk - hun har styr på det.

IT Operators Aps - Professionel IT Service og Support 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:01

Peter_Nielsen:

Netop fordi Holding B skal drive og videreudvikle en række driftsselskaber anser jeg det for nødvendigt, at Holding B etableres som et holdingselskab (der dog er både aktivt og momsregistreret) for at kunne benytte den skattefri fortjeneste ifm. et salg. (hvilket et normalt driftsselskab jo ikke vil kunne

Holdingselskab er jo egentlig bare en titel, som i sig selv ikke har noget med moms- eller skattelovgivning at gøre.

Skattefri fortjeneste for for et selskabs salg af et andet selskab, har noget at gøre med hvilken ejerandel de har i selskabet som sælges. Hvis holdingselskabet ejer mere end 10 % opfattes det jf. aktieavancebeskatningslovens § 4c som en porteføljeaktie, hvilket efter § 8 ikke skal medregnes i den skattepligtige indkomst.

Momsregistrering afhænger af selskabets aktiviteter. Et rent holdingselskab falder slet ikke ind under momslovens anvendelsesområde jf. momslovens § 3. Et holdingselskab som aktivt påvirker driften i de underliggende driftsselskaber falder ind under momslovens anvendelsesområde, men momspligten kommer dog stadig først i spil, hvis dette holdingselskab udskriver fakturaer for eksempelvis administrationsydelser i det underliggende driftsselskab.

Umiddelbart kan jeg ikke se hvad du skal bruge selskab B til, da selskab A efter min mening sagtens ville kunne varetage de samme opgaver. Dette uden at det umiddelbart har konsekvenser for hverken skat eller moms.

Peter_Nielsen:

2) Hvordan foregår økonomi-flowet med den skattefri overførsel fra mit driftsselskab til mit holdingselskab i praksis, når et holdingselskab sælger et underlagt driftsselskab?

Kort sagt. Driftsselskabet som får en gevinst laver en udbytteudlodning som udloddes til driftsselskabets ejere(i dette tilfælde et holdingselskab), efter udlodning kan udbyttet overføres fra driftsselskabet til ejerne.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)