Jeg er lidt forvirret over det fradrag som SKAT fortæller at jeg har /md., når jeg laver ændringer i min forskudsopgørelse.
I 2014 fik jeg SU, havde fritidsjob og stiftede virksomhed i august. Jeg forskudsopgjorde et overskud, jeg endte dog med underskud som jeg så har indtastet i min årsopgørelse. Nu til forskudsopgørelsen for 2015 får jeg stadigvæk SU, som trækkes på mit hovedkort da jeg har valgt at sige op for at fokuserer på virksomhed. Min SU trækkes jo så på mit hovedkort - før var det som b-indtægt og derfor træk de 38% af min SU.
Mit månedlige fradrag var sidste år på ca. 4.000 kr., men når jeg ændre i min forkudsopgørelse for 2015 og taster et pænt overskud ind, så skrømber mit fradrag til det halve, hvis ikke mindre. Hvorfor gør den det? SÅdan som jeg har forstået det er enkeltmandsvirksomhedens overskud jo b-indtægt og derfor altid 38% skat af overskuddet? Hvorfor påvirker det så mit fradrag, samt når mit fradrag er det halve dvs. 2000 kr., og mit SU køre over hovedkortet er det så 2000 kr. af min SU jeg ikke skal betale skat og de resterende skal jeg så betale 38% af?
Håber I kan følge med, har jo en del spørgsmål.. På forhånd tak.
det er umuligt at svare på uden at kende alle dine tal. Lad os sige du i forskud tjener 200.000 kr på et arbejde eller som freelance eller virksomhed. Det kommer på toppen af din SU
De 200.000 på toppen af SU der jo normalt bruger alle fradrag - koster ca 85.000 kr i skat. Du vil nu ha 0 i fradrag og tilmed få tilsendt opkrævningskort på en stor del af b-skatten
For hver 10.000 kr dit fradrag nedsættes - betales ca 4.300 kr skat - så hvis du fra start havde 45.000 i fradrag, så vil en nedsættelse til f.eks. rent 0 i fradrag give en skatteindbetaling på ca 19.000 kr
Samlet bliver din skat helt ens om du trækkes på hoved eller bikort - og du har jo så også betalt skat af den indtægt du har opgivet ud over SU - og slipper for at gemme penge til det, op til det beløb du har forskudsregistreret
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER