Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Generelle spørgsmål angående nyopstartet virksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Mar 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Min ven og jeg har startet en virksomhed som sælger android apps, og vi er blevet oprettet under skat (Skatte damen sagde det hele var smadder let...)

Vi står så i efterfølgende situation at vi er lidt forvirret, og vi ønsker ikke at få bøder, eller at gøre noget forkert, så vi har nogle spørgsmål omkring hvordan tingene sådan konkret fungere, og hvordan vi skal håndtere situationen!

1. Vi er oprettet under en enkeltmandsvirksomhed, og derfor er det min personlige forskudopgørelse hvor jeg skal skrive vores forventede overskud. - Vi har ingen ide, eller forudsætninger for om hvor meget vi vil sælger vores app for, og hvad overskuddet bliver? Hellere højere end for lavt ikke?

2. Regnskab og bogføring: Vi er godt opmærksomme på at vi selv skal stå for bogføring af alt salg. - Men eftersom Google Play selv trækker moms fra deres køb, er det vel ikke en hovedpine vi skal stå med? 

2.2 Kontoplan: Er det nødvendigt når vi laver apps? Der vil kun være 3 typer indtægter/udgifter? Indtægter i form af salg af apps, og reklameindtægter, og de eneste udgifter vil være vores outsourcing af produktionen. - Er en konto ikke fin nok? Eller vil en konto dedikeret til indtægter og en til udgifter være bedst?

Alt i alt, er at oprettelse af en virksomhed som sælger apps, lidt anderledes i form af så meget andet. Vi har intet fysisk lager, eller produkter. Vi sælger vores vare gennem google app store, og kan hæve pengene en gang om måneden? Dernæst skal vi vel bare oplyse i vores årsopgørelse hvor meget vi har tjent hver måned også tage forbehold for skat? Eller har vi fuldkommen misforstået noget?

Hvis der er anden vigtig viden, som I vil dele med os, vil vi gerne vide mere!

Jeg håber der er en rar og flink sjæl som gider bruge lidt tid med os, eftersom vi er dybt passioneret omkring det her, men ikke føler vi har tilstrækkelig viden omkring økonomi delen!

Vh. Maverick :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46636
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:14

Jeg kan ikke li du taler om VI har og VORES og så enkeltmandsvirksomhed. Hvis der er mere end EN så er det et I/S I skulle ha - ellers er alt skat og indtjening en person og det er I ikke - I er så defacto I/S og hæfter fælles for evt gæld - uanset hvad du har oprettet

1 - jeg synes du skal starte lidt lavt - og så ret forskud - det kan du gøre så tit du vil, så det kommer op på det som ser virkeligt ud

2 - man jeg ikke overskue - får I ikke pengene fra google Irland så - og dermed skal det - hvis I er momsregistrerede vel bogføres og momsangives som salg af ydelser EU og indberettes månedligt på EU salg (google eller hør andre). Momsregistreres skal I ved forventet salg (ikke fortjeneste) 50.000 på 12 mdr http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html 

2.2 er jo en kontoplan det du siger, bare en lille - jeg tror du har behov for langt mere - f.eks. hvis du outsoucer - måske køb af ydelser med angivelse af importmoms EU eller uden for EU og meget mere - ikke helt så let som du håber. Brug et regnskabsprogram som f.eks. Dinero og lad en bogholder online lige sætte det op efterhånden som du får penge ind og ud i begyndelse - Er du momsreg skal det også ha konti for moms naturligvis  og bank og sikkert en del mere (egenkapital , årets resultat)  alt sammen i status  og konto til at hæve penge til dig selv uder egenkapitalen - og evt indskud osv

Her kan du se hvordan man beskattes i virksomhed - I skal ha et regnskab som skat kan kontrollere, men jeres kan sagtens vise sig meget let - men det skal dog findes 

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Mar 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:11

Tak for svaret John,
Jeg har snust lidt rundt på nettet, og kan se at nogle lande, er det muligt at sælge apps og hæve pengene til privatkontoen (også stadig trække skat) uden at have et CVR. Kan det gøres i Danmark for at undgå alt med budgetter? Så man bare overfører alting over på sin privat konto?  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46636
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:17

ja når du ved du holder dig under 50.000 kr kan du undvære moms og dermed ikke ha CVR/firma - men du skal stadigt føre regnskab for at kunne opgive alt overskud til skat - i så fald i rubrik 15. Så regnskab slipper du ikke for - men det er da ikke ret kompliceret

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 09:02

Hej

Startupsvar.dk kan du finde svar på de 100 spørgsmål du har, når du skal starte en virksomhed. Specifikt så kan du her læse om at oprette en enkeltmandsvirksomhed og om regnskabspligt. Og ja, så er der noget om kontoplanen her

Du skal ikke bruge for meget tid på det administrative bøvl. Det skal bare læres eller lægges ud til en revisor eller et bogføringsfirma. Det er ikke besværligt, hvis man ved hvad man gør. Der hvor kræfterne skal bruges er at finde gode måder at sælge jeres apps på - og lave dem så gode, at folk vil købe dem. 

De færreste virksomheder er lukket pga. manglende administrativ kapacitet, de lukker på grund af manglende salg. Så gå bare igang med at sælge

mvh

Mogens

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)