Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefradrag i forbindelse med oprettelse af virksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jan 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Først lidt forhistorie: To venner og jeg har gennem længere tid arbejdet på et computerspil, med henblik på at udgive og sælge det. Det startede oprindeligt som et universitetsprojekt, men vi valgte efterfølgende at fortsætte, med henblik på på sigt at stifte virksomhed sammen. I oktober modtog vi et legat på 25.000kr til at købe udstyr til fremvisning af spillet med. Vi modtog altså ingen penge, men legatgiveren betalte istedet fakturaer fra butikkerne. Dette er IKKE mit spørgsmål, men de 25k er opgivet til skat, og i forbindelse med oprettelsen af vores virksomhed (IVS), kan vi overføre udstyret til virksomheden inden for 6 måneder. Så langt så godt.

Vores problem: Selvom legatet er givet til os som gruppe, er skat opgivet til vores kontaktperson. I midten af januar blev han færdig på universitetet, og modtager nu supplerende dagpenge, ved siden af sit gamle studiejob. Det betyder at han ikke må have virksomhed. Selvom arbejdet går fremad, er der stadig lang udsigt til indkomst i virksomheden. Vi har derfor stiftet virksomheden uden ham. Men dette skaber problemet med at overfører udstyret til virksomheden, så han ikke skal betale skat af det.

Vi håber meget af I kan hjælpe os med at finde en løsning, på hvordan vi overfører udstyr fra en person til en virksomhed, uden personen er en del af virksomheden.

Lidt bonus info til de nysgerrige: Legatet vi modtog er et mikrolegat fra ffe-ye, og blev brugt på server, controllere, TV og lydudstyr til at fremvise og udvikle spillet med (og nej vi har alle TV, så det er ikke til privat brug).

På forhånd mange tak :)

/Jannek

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:01

det har som ikke betydning om han er med eller ikke med når vi taler om at overføre udstyr. Til et IVS kan man ikke overføre udstyr på anden måde end ved at sælge det fra en privat til virksomheden til markedspris - 

jeg forstår ikke helt hvordan de 25000 er opgivet til skat - men KUN udstyr eller ting der er givet eller købt til IVS xxxx under stiftelse, kan overføres på nogen anden måde end ved at det sælges ind til markedspris. Jeg ville ikke umiddelbart tro det ville påvirke dagpenge men det kan man høre a kassen om 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Jan 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:10

Ok, mange tak for info, det vil vi kigge nærmere på, oprettelsen af virksomheden er stadig under behandling hos Virk.

Pengene er opgivet som B-indkomst

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:58

Jannek:

Ok, mange tak for info, det vil vi kigge nærmere på, oprettelsen af virksomheden er stadig under behandling hos Virk.

Pengene er opgivet som B-indkomst

De bliver ikke dobbelt beskatte i alle fald - det sker ikke ved salg af beskattede aktiver fra privat vil jeg mene

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)