Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Snyd med moms på faktura

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Viborg
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 58
Fra  Børnekluns Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har brug for et råd til hvad jeg bør gøre ved en situation jeg står i:

Jeg har købt et lille vareparti børnetøj til 3100 incl. moms fragt.

Helt specifikt ser fakturaen således ud:

Børnetøj 2400

Moms 600

Fragt 100

I Alt 3100kr

Problematikken er den at efter jeg har købt tøjet og fået det hjem, skulle jeg ind og bogføre fakturaen.

Der lægger jeg mærke til at der ikke er noget CVR NR.

Jeg kontakter "sælger" og beder om det så jeg kan bogføre det korrekt, men jeg får at vide at "sælger" ikke har noget CVR NR, men "sælger" bare sælger det videre for en anden. Og "Sælger" mener ikke det er noget problem for det har "sælger" med egne ord tit gjort før, uden problemer.

Da jeg så skriver til sælger og siger at jeg vil have de 600kr tilbage siger "sælger bare at, jeg fik det til de 3000kr som aftalt og jeg fik en regning som aftalt.

Hvad ville i gøre herfra?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh

Philip 

Ejer af Børnekluns

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 21:42

Man kan ikke videresælge "med moms" på den måde sælger gør. Sælger skal være momsregistreret, hvis han sælger varerne i eget navn og anfører moms, som du angiver.

Desværre for dig har du så ikke momsfradrag når sælger ikke er momsregistreret. Og dermed har du givet 3.000 for varerne. Det er så et mellemværende mellem dig og sælger, og kan i ikke finde en løsning er der kun rettens ved. Den vil han måske ikke gå, da det kan bringe frem i lyset, at han ikke har rent mel i posen, rent momsmæssigt - og vil få problemer med SKAT, hvis de skulle blive bekendt med det.

Svar naturligvis givet alene fra dine oplysninger - der er 2 sider i en sag :-)

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 21:48

Enig med Henrik. Alternativt, må du melde ham til Skat, og lade dem undersøge om der er bund i sagen. 

I det du er bekendt med ulovligheden, så ville jeg ikke turde at fradrage for de 600 kr. moms. 

Fra Viborg
Tilmeldt 25. Jun 12
Fra  Børnekluns Skrevet kl. 21:50

Henrik - Jeg tænkte på at ringe til skat, jeg er som sådan heller ikke interesseret i en retsag for 600kr, men jeg vil af princip heller ikke snydes.

Jeg tænker faktisk at sælger nok bare  ikke har ret godt styr på momsreglerne, men da sælger ikke vil gå på kompromis eller indrømme "fejlen".

Jeg tænker om jeg får noget ud af at ringe til skat, eller er det ligeglade med at de bliver snydt for 600kr? 

/Philip

Ejer af Børnekluns

Fra Viborg
Tilmeldt 25. Jun 12
Fra  Børnekluns Skrevet kl. 21:53

Jannik - Jeg kan godt undvære de 600 kr, det skal jeg nok klare :D, men hvis skat sørger for at de får de 600kr hjem, kan jeg vel trække dem fra?

Ejer af Børnekluns

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 22:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1) Skats reaktion på dette, kan jeg ikke svare på. 

2) Du kan ikke under nogen omstændigheder trække de 600 kr fra, når sælger på salgstidspunktet ikke har været berettiget til at indkræve moms af salg.

Derfor er det eneste sted, du kan få de 600 kr ud af, er faktisk sælger.

Alt andet, vil være ulovligt.  

Tilmeldt 12. Jul 13
Indlæg ialt: 219
Skrevet kl. 23:12

Worst case må du vel få sælger til at ændre faktura, så den er uden moms til 3100(?)

Jeg skriver om visum på ciriusonline.dk

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 23:33

Hjaelpereee:

Worst case må du vel få sælger til at ændre faktura, så den er uden moms til 3100(?)

Det er ikke tilladt at lave ændringer på faktura. 

Sælger kan dog kreditere den, og skrive en ny faktura - med nyt faktura ID. 

Men ja - det er en mulighed. 

Dog tror jeg ikke trådstarter er interesseret i at betale mere end 2500 kr, hvor det egentlige problem nok opstår. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)