Hej Amino Jeg har brug for et råd til hvad jeg bør gøre ved en situation jeg står i: Jeg har købt et lille vareparti børnetøj til 3100 incl. moms fragt. Helt specifikt ser fakturaen således ud: Børnetøj 2400 Moms 600 Fragt 100 I Alt 3100kr Problematikken er den at efter jeg har købt tøjet og fået det hjem, skulle jeg ind og bogføre fakturaen. Der lægger jeg mærke til at der ikke er noget CVR NR. Jeg kontakter "sælger" og beder om det så jeg kan bogføre det korrekt, men jeg får at vide at "sælger" ikke har noget CVR NR, men "sælger" bare sælger det videre for en anden. Og "Sælger" mener ikke det er noget problem for det har "sælger" med egne ord tit gjort før, uden problemer. Da jeg så skriver til sælger og siger at jeg vil have de 600kr tilbage siger "sælger bare at, jeg fik det til de 3000kr som aftalt og jeg fik en regning som aftalt. Hvad ville i gøre herfra? På forhånd tak for hjælpen. Mvh Philip |
Man kan ikke videresælge "med moms" på den måde sælger gør. Sælger skal være momsregistreret, hvis han sælger varerne i eget navn og anfører moms, som du angiver.
Desværre for dig har du så ikke momsfradrag når sælger ikke er momsregistreret. Og dermed har du givet 3.000 for varerne. Det er så et mellemværende mellem dig og sælger, og kan i ikke finde en løsning er der kun rettens ved. Den vil han måske ikke gå, da det kan bringe frem i lyset, at han ikke har rent mel i posen, rent momsmæssigt - og vil få problemer med SKAT, hvis de skulle blive bekendt med det.
Svar naturligvis givet alene fra dine oplysninger - der er 2 sider i en sag :-)