Fakturaen med moms har jeg bogført med moms efter IY25 (momskode i E-conomic).
Fakturaen skulle jo umiddelbart have været uden moms. Du får ikke fradrag for moms betalt i England.
Du skal umiddelbart have fat i den engelske leverandør og få dem til at lave en faktura uden moms, og få dem til at refundere den engelske salgsmoms. Når du er momsregistreret i Danmark skal de på samme måde som den danske momslovs § 11 lave en faktura uden moms og med omvendt betalingspligt.
Kast20:
Fakturaen uden moms er jeg lidt mere i tvivl om. Det er på noget software og vil derfor høre, om jeg også skal bogføre denne uden moms i mit regnskab eller beregne moms efter IY25 (momskode i E-conomic) under kontoen "Edb-udgifter / software /u moms"?
I E-conomic (hvis du ellers bruger deres standard-momskoder) skal du bruge koden IY25 til bogføringen af begge fakturaer.
Der er egentlig tale om 2 fakturas hvor jeg skal have salgsmomsen tilbage fordi de blev betalt med moms. Den ene faktura er fra 2013 og den anden 2014.
Jeg tog kontakt til leverandøren som nu laver 2 opdateret fakturas uden moms og refunderer salgsmomsen.
Er der nogen bestemt måde du vil anbefale at bogføre dette på i E-conomic ift. konto og dato? Spørger også fordi det begge er 2 fakturas fra forrige regnskabsår.
Er der nogen bestemt måde du vil anbefale at bogføre dette på i E-conomic ift. konto og dato? Spørger også fordi det begge er 2 fakturas fra forrige regnskabsår.
Du skal som jeg ser det bogføre det på den dato du modtager de nye fakturaer med korrekt momsbehandling.
Det første vil være at tilbageføre de oprindelige fakturaer, i den sammenhæng skal du bruge samme kontonummer og samme momskode som ved den oprindelige bogføring.
De 2 nye fakturaer vil jeg bogføre på (som du selv foreslåer i dit første indlæg) på edb-omk u moms. Det vigtige er at du manuelt i bogføringen retter til momskoden IY25, så du når momsen skal indberettes bare kan bruge momsafstemningsværktøjet i E-conomic
Jeg har stadig lidt svært ved at få bankkonto og e-conomic til at stemme. Der er fortsat tale om 2 regninger fra henholdsvis 2013 og 2014 som jeg skal have rettet op på i forhold til momsen. Beløbene er i pund hvilket også gør mig lidt i tvivl om hvor der evt. skal laves kursomregning.
Nå men jeg har fået momsen/VAT tilbage svarende til samlet 20% af beløbet fra 2013/2014 regningerne. Under daglig kassekladde er jeg derfor nød til at oprette nogle bilag for at få det til at stemme igen med bankkontoen.
1. Såvidt jeg kan forstå skal jeg først tilbageføre de oprindelige 2013/2014 regninger / bilag. Jeg opretter således 2 bilag, henholdsvis for 2013 og 2014 med præcis samme kontonummer, beløb og momskode men vælger så "KREDIT" istedet for "DEBIT" på kontoen for at tilbageføre dem.
2. Jeg modtog som sagt også 2 nye regninger blot uden moms på. Såvidt jeg kan forstå skal jeg oprette 2 bilag, igen for 2013 og 2014 men er så lidt i tvivl om jeg skal lave noget kursomregning her og om kursen skal være den samme som fra de oprindelige 2013/2014 regninger. Og skal disse bilag bogføres på datoen hvorpå jeg modtog de nye regninger uden moms eller på dagen hvor retur-momsen blev sat ind på min bankkonto?
- Lige nu stemmer bankkonto og e-conomic ikke med præcis 61,15 kr - Samlet moms fra 2013/2014 regningerne MINUS samlet moms sat ind på bankkontoen udgør 61,15 kr
Hvor er det gået galt? :-)
Jeg gætter også på at alt det her med tilbageføring og 4 nye bilag er nødvendigt for at momsregnskabet bliver korrekt og ikke blot kan løses med et enkelt bilag hvor returmomsen sættes ind på en konto.
du har jo bogført modsat som jeg forstår dig og du har fået moms tilbage i 13 og 14 for det beløb men jo ikke betalt den moms til skat. OM jeg ville gøre det store for det beløb - nej det tror jeg ikke - men du kan jo flytte beløbet fra bank til konto for skyldig moms og efterindberette og når moms så kræver pengene betale så skyldig moms går i 0 og bank ned med beløbet der betales.
Jeg havde nok ladet det høre under bagatelfejl og set til ikke at lave den fremover. Det hænger de dig næppe for
Jeg ville også have sparet besværet om at bede om at få momsen retur, hvis jeg vidste det var så omstændigt at bogføre. Eller jeg gør det nok til mere end det er, fordi jeg er meget i tvivl om hvordan det skal bogføres.
Momsen for 2013/2014 regningerne skulle allerede være betalt til SKAT. Jeg har fået momsen retur fra leverandøren og vi taler blot nogle hundrede kroner.
Jeg er bare meget i tvivl om hvilke bilag jeg skal oprette eller hvad jeg skal ændre så e-conomic og min bankkonto stemmer igen og ja, uden SKAT hænger mig. Med det jeg prøvede før, endte jeg med en difference på 61,15 kr selvom jeg synes det var sat korrekt op. Kan ikke finde fejlen.
Alternativt, kan jeg evt. oprette ét bilag under en konto, f.eks. "Skyldig moms, primo", "Betalt moms" eller "Analyse/fejlkonto".
Eller om man blot kan bogføre den tilbagebetalte moms jeg har modtaget på kontoen kaldet "Betalt moms" som KREDIT med banken som modkonto.
Og vil jeg i så fald også skulle lave nogle rettelser til mine tidligere momsangivelser til SKAT eller er det noget jeg kan korrigere for i den næste momsangivelse? Er det noget man kan ringe til SKAT om og få dem til at hjælpe med, da jeg er total novice på dette.
Prøver lige at forklare hele situationen på en forhåbentlig mere forståelig måde:
Jeg har opdaget at jeg har betalt 2 gamle fakturas fra henholdsvis 2013 og 2014 med moms, på noget software købt i et andet EU land. Leverandøren af softwaren havde på købstidspunktet ikke fået mit CVR nr. og fakturaerne inkluderede derfor moms.
Da jeg er momsregisteret, er jeg berettiget til at få refunderet momsen, så jeg sendte leverandøren mit CVR nr., bad dem refundere momsen til min bankkonto og samtidig sende 2 opdateret fakturas uden moms.
Leverandøren sender mig de 2 opdateret fakturas uden moms og momsen på kr. XXX,XX bliver ligeledes refunderet til min bankkonto.
Problemet: Hvordan bogfører jeg dette i E-conomic / som bilag / så regnskabet stemmer med min bankkonto og de kr. XXX,XX der er gået ind.
De to gamle fakturas fra henholdsvis 2013 og 2014 som bilag:
så tror jeg at jeg bare ville lave post med momsen alene (husker det som ret begrænset beløb fra 2013 og 2014) - kredit købsmoms og debet bank. Så får du købsmoms op og betaler beløbet i moms i 2015 i stedet for at skulle lave kreditering for 2013 og for 2014 for så små beløb og bank stemmer.
Selve fakturabeløbene er jo ens - tidl. ført med moms og nu uden - men det er jo samme beløb med mindre sælger har rodet i det
Det er ikke det 100% korrekte - men med mindre beløb ville jeg ikke lave efter indberetning og nye bogføring for 2013 og 2014 - og efterindberetninger som koster moms og skat mere end det smager, når du nu betaler beløbet via købsmoms ved næste afregning