Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til skat/moms på ren serviceindtægt og ingen udgifter

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Mar 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg påtænker at starte med at yde en service som jeg ingen udgifter har på. Det jeg sælger er min tid og min viden.

Jeg overvejer at få oprettet en hjemmeside og på den måde, nå ud til flere potentielle kunder, men har ingen anelse om det betyder en årlig indtægt på 15.000 kr. eller 100.000 kr.

Jeg kan ikke finde ud af, om jeg skal oprette PMV, enkeltmandsvirksomhed eller om jeg blot kan indberette mine honorarer som b-indkomst?

Kan jeg blot indberette som b-indkomst, slipper jeg for hele momsproblematikken, men er i tvivl om det er en accepteret måde, at gribe det an på.

Ved PMV kræves årlig omsætning under 50.000 kr. uden der er ingen momspligt, hvis jeg forstår det ret. Det passer mig jo glimrende, da jeg sælger min ydelse til private, som alligevel ikke kan trække moms fra.

Hvis jeg opretter enkeltmandsvirksomhed, skal jeg pludselig acceptere en 20% lavere indtægt for mit arbejde, eller sætte prisen op med 25% på honoraret, hvilket jeg ikke er meget for, eller er det forkert forstået? Jeg forventer at ville bruge personskatteloven.

Jeg håber I kan hjælpe mig:-)

Mvh. Alex

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:33

Sophinic:

Kan jeg blot indberette som b-indkomst, slipper jeg for hele momsproblematikken, men er i tvivl om det er en accepteret måde, at gribe det an på.

Hej Alex,

Det er desværre ikke så simpelt. Momsloven har et begreb i § 3 som hedder "selvstændig økonomisk virksomhed", og helt grundlæggende afhænger begrebet af om du kan betragtes som lønmodtager eller selvstændig (driver du for egen risiko og vinding osv.)

Hvis det du laver betragtes som "selvstændig økonomisk virksomhed" gælder registreringsgrænsen på 50.000 kr. årligt, dette uanset om du får dine kunder til at indberette som b-indkomst.

Så du skal stille sig selv spørgsmålet; om du egentlig er ansat/hyret på medarbejderlignende vilkår eller om du driver virksomhed med alle risici og gevinster som er forbundet hermed?

Sophinic:

Ved PMV kræves årlig omsætning under 50.000 kr. uden der er ingen momspligt, hvis jeg forstår det ret. Det passer mig jo glimrende, da jeg sælger min ydelse til private, som alligevel ikke kan trække moms fra.

Det er fuldstændig korrekt! En PMV er en personlig virksomhed som bare ikke er momsregistreret. NB: de 50.000 kr. er registreringsgrænsen og den gælder for et rulende år.

Men i starten hvor du ikke rigtig ved hvad dine indtægter er, så er en PMV et rigtig godt alternativ. Man kan jo starte op med en PMV og se tingene an, hvis det så viser sig at omsætningen vokser hurtigt, kan du jo altid momsregistrere dig efterfølgende. (efterfølgende registrering ændrer ikke på dit CVR-nummer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:18

start ned PMV men kun hvis du kan overskue hvad du skal gøre når du rammer 50 000 p 12 mdr rullende - og det du har solgt til 100 kr koster 125 kr. Jeg ville være momsregistreret fra start for ikke pludesligt at skulle gentænke hele min forretning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)