Hej Jeg står overfor at starte en lille virksomhed. Jeg vil tilbyde kost- og træningsvejledning samt massage. Jeg er fysioterapeut studerende og er uddannet kostvejleder. Planen er salg af ydelser til primært privatpersoner, men vil ikke afskrive mulige virksomhedsaftaler. På sigt (et års tid) vil jeg køre virksomheden over i fysioterapi. Mit spørgsmål er så: Skal jeg moms registreres eller skal jeg betale lønsumsafgift...? Håber der sidder en klog og venlig sjæl derude Mvh Brian |
B. Ludvigsen:Jeg står overfor at starte en lille virksomhed. Jeg vil tilbyde kost- og træningsvejledning samt massage.
Jeg er fysioterapeut studerende og er uddannet kostvejleder.
Mit spørgsmål er så: Skal jeg moms registreres eller skal jeg betale lønsumsafgift...?
Hej Brian,
Det er ikke altid en af de nemme spørgsmål at besvare.
Først og fremmest er det efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, du vil skulle fritages for moms.
Fysioterapi som du er igang med at uddanne dig til er positivt nemt i bestemmelsen, så det er helt sikkert fritaget for moms.
Kost- og træningsvejledning samt massage er ikke nævnt direkte i momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, men falder muligvis under betegnelsen "anden egentlig sundhedspleje"
Skats juridiske vejledning, afsnit D.A.5.1.5 samt styresignal SKM.2010.173 beskriver hvilke retningslinjer skat skal følge på dette område.
Angående Kost- og træningsvejledning, så tror jeg ud fra kriteriet om din nuværende uddannelse/autorisation at den falder under "anden egentlig sundhedspleje" og dermed er fritaget for moms.
Angående massage er jeg mere i tvivl, det er spørgsmålet om hvorfor dine kunder får massage, er det som led i en behandling eller er der tale om velvære? Massage som led i behandling er momsfritaget med samme begrundelse som kost- og træningsvejledning.