Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Godt råd søges til at be- eller afkræfte en mistanke

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2814
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror jeg har set for mange film :) , men aner ikke om det findes.
ligge noget pulver farve i skuffen så når skuffen åbnes "puffes" det op og ud over den person som åbnede skuffen.
Så er det bare at se hvem som er rød i hovdet . Lidt som de der bænk patroner som bankerne bruger

Men forstår ikke hvorfor video ikke virker ?
Man kan jo købe røgalarmer med video i som trådløst sender til en pc eller telefon mener jeg. DetDkræver ikke det store

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 16:25

Hejsa Rie

Jeg ved godt at det er lettere for mig at holde fanen og idealerne højt - den slags har det jo med at blive "udfordret" når det møder virkeligheden. Men jeg vil ihvertfald bestræbe mig på at nyde den luksus så længe som muligt Wink

Men lad mig give dig et eksempel:

Min datter læser til Pædagog, og hun fik for ½ år siden stjålet sin bærbare pc'er fra personalerummet, der hvor hun var i praktik. Og tro mig, når man er studerende er det ikke en lille ting ! Hun gik dagen efter op til lederen og klagede sin nød, men fik at vide, at lederen da håbede at hun havde en god forsikring, og at det iøvrigt ikke var noget hun kunne eller ville gøre noget ved - og det var så end-of-story !

Som far blev jeg jo først lidt stødt, men kan egentlig godt se det fornuftige i reaktionen i dag. Efterlader man værdier der kan blive stjålet er det ikke arbejdsgiverens ansvar. Arbejdsgiverens ansvar er bl.a. at sørge for at der er et ordentligt arbejdsklima, og det opnår man ikke gennem Overvågning og mistillid !Bekæmpelse af kriminalitet, det er politiets ansvar.

Dermed ikke sagt, at jeg ikke har måtte skille mig af med samarbejdspartnere som jeg har mistet tilliden til det er sket og vil helt sikkert ske igen. Men jeg er også nået dertil at hvis jeg skal til at overvåge folk, så skal samarbejdet stoppe, det er ikke noget jeg skal eller vil bruge tid og ressourcer på.

Og prøv at forestille dig medarbejderens reaktion hvis vedkommende finder ud af at du har bidraget til den form for overvågning, og måske også resten af medarbejderstabens reaktion ? Jeg kan forestille mig at det ikke ligefrem vil fremme et konstruktivt klima i din virksomhed

Så i min verden så har medarbejderne krav på din fulde tillid og opbakning, lige indtil de ikke har den længere (Det er jo med tillid som med graviditet, det er et enten eller), og når du dertil så er det "by-by-birdie" - uanset om der er beviser for noget kriminelt eller ej.

Det er måske nok "Ekstremt" men det er stadig min holdning her - og ja, jeg ved godt at den måske kan virke lidt "provokerende" Wink 

//Morten

Tilmeldt 24. Jul 13
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 16:25

Jeg synes at i gør løsningen mere besværlig end nødvendigt. Du er jo selv inde på noget af det.

Den billige: Løsningen som du selv er inde på, med nogle placeret kontanter. Det kræver dog, at du kan stole 100% på at din kunde rent faktisk tæller sedlerne op, inden at personen forlader kontoret.

Den smarte: Det er vel at bruge en 2-3000,- på noget overvågning. Jeg har et billigt overvågningskamera her hjemme, som blev indkøbt for under 1000,-. Det står i mit vindue og overvåger min indgang til huset. Jeg kan både se via telefon eller browser. Jeg kan også lade den optage konstant, eller når der er bevægelse. Der er såmænd også mulighed for at optage i mørke.

Håber at I finder en løsning, og helst inden at du begynder se skævt til din ansat, uden noget bevis eller grund.

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 16:32

Det er altid en kedelig omgang, når medarbejdere stjæler på deres arbejdsplads, men det sker desværre meget ofte.

Hvis det er en medarbejder er det nødvendigt at personen tages på fersk gerning. Udelukkelsesmetoder er ikke bevis nok.

Hvis i vil lægge penge ud som lokkemad, er det en fordel at benytte sedler, da pengesedler har serienummer, som i kan affotografere eller notere ned.

---

Prøv først om du kan afgrænse det, så der er stor sandsynlighed for det er din medarbejder.

Herefter kan i lægge sedler ud og stoppe den pågældende person ved udgangen. Har din medarbejder rent mel i posen, har vedkomne ikke noget imod at vise lommeindhold og pengepung.

Nægter medarbejderen at tømme lommerne er der ikke andet for end at tilkalde politiet.

Hvis du vil fyre/bortvise medarbejderen for tyveri skal det under alle omstændigheder politianmeldes.

---

Det er altid en god idé at formulere sig med omtanke, når man "pågriber" en potentiel tyv. Start gerne med at sige det er for at afkræfte mistanken, så du ikke beskylde en medarbejder for tyveri ved en fejl.

Husk altid at være 2 personer indtil politiet kommer, især hvis det er en person af modsatte køn.

Tilmeldt 2. Jul 08
Skrevet kl. 16:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kunne i ikke også bare sætte en seddel op i kantinen hvorpå i skriver at der desværre er forsvundet nogen penge og at i ikke håber at det sker igen.
Den som har nappet pengene læser højst sandsynligt dette og ved nu at der er fokus på problemet og hvis han hun er bare lidt klog så vil han hun stoppe med at tage penge.

Fra Århus
Tilmeldt 2. Dec 09
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 16:45

Tak alle for jeres velmenende forslag.

Det kan godt se ud til, at den enkleste måde er "lokkemaden".

Det nemmeste ville selvfølgelig være, at hænge et kamera op. Men dels er det aktuelle sted fordelt over et stort område og dels kunne jeg forstille mig, at der er meget stramme regler for overvågning.

Jeg lytter selvfølgelig gerne til andre forslag.

Og ikke fordi jeg ikke vil tage imod "belæring" om, at jeg griber det helt forkert an osv. Wink i forhold til mistanke. Men så er det altså metoder jeg efterlyser og ikke så meget etiske / moralske overvejelser... Undskyld Wink

Fra Århus
Tilmeldt 2. Dec 09
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 16:49

Anders S:

Kunne i ikke også bare sætte en seddel op i kantinen hvorpå i skriver at der desværre er forsvundet nogen penge og at i ikke håber at det sker igen.
Den som har nappet pengene læser højst sandsynligt dette og ved nu at der er fokus på problemet og hvis han hun er bare lidt klog så vil han hun stoppe med at tage penge.

Hej Anders

Tjo - måske var det i virkeligheden den allerbedste måde at gøre det på. Selvfølgelig ville tyven ikke blive opdaget. Men hvis målet er, at det ikke skal fortsætte, så er det jo nok i bund og grund den allerbedste måde at gøre det på.

Det lille "men" i denne løsning, er jo selvfølgelig, at vi ved at en eller anden på et tidspunkt har gjort det, og derfor vil der nok uvilkårligt hænge en mistanke i luften noget tid. 

Men tak for dit forslag - så enkelt at jeg ikke selv havde tænkt det Wink

Tilmeldt 2. Jul 08
Skrevet kl. 16:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Og måske sammen med en seddel i kantinen kunne hver medarbejder som har penge i deres skuffe ligge en besked i deres skuffe " hov du Der det er mine penge ikke dine. SMIL DU ER PÅ"

Vedkommende for sig sikkert et mindre chock og "pis også" og lukker hurtig skuffen igen mens de lige kigger sig over skuldrene om der nu var nogen der så det.

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)