Hej Håber i kan hjælpe her Jeg har startet en lille virksomhed sidste år og har valgt at afregne moms kvartalsvis. Jeg sendte min første faktura i december med betaling i januar. Da betalingen falder og fakturaen bliver betalt vælger jeg at bruge hele indtægten på computerudstyr. Jeg har ikke været opmærksom på at momsen indgår ved afsendelse af faktura og ikke betaling. Skal jeg stadig betale momsen for sidste kvartal 2014 for derefter at få den tilbage igen efter 1 kvartal 2015? |
Madfar.dk:Hej Håber i kan hjælpe her
Jeg har startet en lille virksomhed sidste år og har valgt at afregne moms kvartalsvis. Jeg sendte min første faktura i december med betaling i januar. Da betalingen falder og fakturaen bliver betalt vælger jeg at bruge hele indtægten på computerudstyr. Jeg har ikke været opmærksom på at momsen indgår ved afsendelse af faktura og ikke betaling. Skal jeg stadig betale momsen for sidste kvartal 2014 for derefter at få den tilbage igen efter 1 kvartal 2015?
Momsen skal afregnes på faktureringstidspunktet, både salgs og købsmoms.
Så ud fra hvordan du forklarer det, skal der afregnes salgsmoms for 4. kvartal (til betaling her på mandag 2/3). Hvorimod du først har ret til fradrag for købsmoms her i 1. kvartal (til afregning 1/5).
Så umiddelbart giver det et likviditetsproblem hvis du har brugt hele indbetalingen (inkl. momsen) fra din debitor uden at ligge til side til betaling af moms.