Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investering i aktier - privat eller firma?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Ry
Tilmeldt 2. Jul 05
Indlæg ialt: 223
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overvejer at købe aktier i et par spændende firmaer. Er der fordele eller ulemper ved at lade mit enkeltmandsfirma gøre det?

Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er børsnoterede aktier kan du ikke købe dem i dit enkeltmandsfirma

Fra Ry
Tilmeldt 2. Jul 05
Indlæg ialt: 223
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er det. Hvorfor kan jeg ikke det? 

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Han mener vel nok, om han kan hæve penge i firmaet og købe aktier, men ikke bruge dem som fradrag i firmaet, for det er vel li´som at tage private midler ud til sig selv og forsøge at tjene kassen på den helt rigtige placering..

Men som Mads antyder, tab kan ikke fratrækkes eller hva´??

Enkeltmandsfirma eller privatperson er vel det samme beskatningsmæssigt!! i den sidste ende..

Geeked

 

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Handler din virksomhed med aktier erhvervsmæssigt beskattes det som virksomhedsindkomst/personlig indkomst - det er væsentligt dyrere skattemæssigt end privat aktieindkomst (startende med 28%). Imiddelbart skal der nok en del til for at sige at det er erhvervsmæssigt.

2. Handler du (uden det er virksomhedens erhverv) med aktier i virksomhed beskattet under virksomhedsordningen, så vil ethvert køb blive betragtet som en privat hævning.Det kan altså ikke lade sig gøre at handle med aktier indenfor en sådan virksomhed.

3. Handler du (uden det er virksomhedens erhverv) med aktier i virksomhed beskattet med personskat, så er der ingen forskel.

 

Konklusion: Glem alt om aktiehandel i enkeltmandsvirksomhed.

 

Fra Ry
Tilmeldt 2. Jul 05
Indlæg ialt: 223
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for god info.

Tanken var at bruge firmaets midler til at investere og lade overskuddet blive i firmaet. Jeg finder den private cigarkasse frem i stedet :-).

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

PS: Jeg har en virksomhed som jeg bliver beskattet af efter virksomhedsordningen. Jeg investerer altså ikke i aktier for overskud som jeg ikke har hævet. Det kan/må jeg ikke, jvf. pkt 2 ovenfor. Men jeg har en del obligationer. Det må man nemlig godt. Nu må man også investere i de nyere lagerbeskattede investeringsforeninger.

 

Fra Århus
Tilmeldt 1. Oct 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)