Et andet sted på nettet spørger en, hvor han skal bogføre et tab opstået ved, at hans erhvervs kreditkort under sidste rejse blev misbrugt. Han har IKKE fået erstatning for misbruget. Det som jeg godt kunne tænke mig nogen af jer dygtige regnskabs og lov folk kunne svare på er: Hvis man rejser, og så kommer man hjem og der er trukket omkostninger som man anmelder som misbrug - hvad siger skat så? Min frygt ville være, at de ikke ville godkende det som fradrag for omk. i virksomheden - hvis bank har nægtet at erstatte, da det jo så lige så godt kunne være en masse privat hævninger. Banker nægter jo ikke at erstatte alm kreditkort svindel (men netbanks indbrud) Bank godkender vel generelt hvis det er misbrug der kan påvises? Vil skat her stille krav (ved en kontrol) eller vil revisor selv måske - stille krav om et eller andet der kan bevise, at der er tale om svindel med kortet under rejsen og ikke privat brug - eller hvordan pokker gør manden i den situation? |
Cookie - John Hannover:Hvis man rejser, og så kommer man hjem og der er trukket omkostninger som man anmelder som misbrug - hvad siger skat så?
I alle andre sager om misbrug starter man i statsskattelovens § 6, om at udgiften skal være med til at sikre og vedligeholde indkomsten.
Når det så er sagt, så tænker jeg at bevisbyrden helt klart ligger på den som har lidt tabet. Har udlandsrejsen han har været på haft en erhvervsmæssig begrundelse? hvis han kan svare ja til det, så findes der umiddelbart ikke nogen begrundelse i skatteretten for at nægte ham fradrag.
Som jeg ser det, er det er kreditkortsvindel en uundgåelig risiko som alle kortholdere har. Og hvis svindlen er sket i medfør af ens erhverv er retten til fradrag ikke anderledes end hvis man havde oplevet andre typer svindel/misbrug.
Cookie - John Hannover:Min frygt ville være, at de ikke ville godkende det som fradrag for omk. i virksomheden - hvis bank har nægtet at erstatte, da det jo så lige så godt kunne være en masse privat hævninger. Banker nægter jo ikke at erstatte alm kreditkort svindel (men netbanks indbrud) Bank godkender vel generelt hvis det er misbrug der kan påvises?
Er vel egentlig bare en diskussion omkring forsikringsdækning. Jeg ved ikke om man er dårligere stillet ved misbrug af et erhvervskort i forhold til misbrug af et privatkort. Eksempelvis om selvrisikoen er højere ved erhverv end en privat?
Det at banken nægter at erstatte har vel begrundelse i et indbyrdes forsikringsforhold mellem kortholder og bank, som jeg ikke kan se hvorfor Skat skulle tillægge værdi i forhold til om udgiften til misbrug har en erhvervsmæssig begrundelse.