Ja det lyder måske som en dumt spørgsmål, og måske ikke det rette sted, men min nysgerighed trykker virkelig. Ved skam godt i teorien hvordan en bank virker og hvordan den tjener penge osv. Der hvor mit spørgsmål ligger er hvis du kommer og sætter eks 1000 kroner ind på din konto i kontant, så taster kassedamen det ind i systemet, og så har du dem elektronisk på din konto. Sådan ! mit spørgsmål lyder. hvis jeg så elektronisk overfører de 1000 kroner til en anden bank i forbindelse med et køb, så bliver de flyttet ret hurtigt og elektronisk. Men så er pengene jo i teorien 2 steder. Kontant i min bank og elektronisk i en anden bank. laver bankerne så kontant afregninger indbyrdes eller ??? Spørgsmålet gælder også den anden vej. En bank der modtager en elektronisk overførsel, må vel også få kontanterne fra det sted de elektronisk kommer fra. Er godt klar over de har store reeserver osv, men der må stadig være en eller anden form for indbydes kontant handel ? Håber på at der er noget herinde med insider viden, eller måske en der arbejder i en bank ! Skal ikke rigtig bruge det til noget, kom bare til at tænke på det, og nu er jeg hved at blive sindsyg. bliver nød til at spørge min bank hvis ingen herinde kan give et svar. |
Her er et link til at starte med: http://www.howstuffworks.com/bank.htm
I princippet er det elektroniske checks der flyder rundt, hvor indehaveren har en fordring på den pågældened bank.
Mvh Jesper