Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af håndværker firma - moms, løn, osv?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Oct 10
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino :)

Jeg hjælper i øjeblikket et familiemedlem med at starte et firma, og derfor prøver jeg at danne mig et overblik.

Jeg har drevet webshop i omkring 10 år, så det har jeg rigeligt forstand på, men min udfordring er at det er et håndværker firma, hvilket gør at der er nogle ting jeg ikke har helt styr på.

Der er tale om et entreprenør firma (som både udfører murerarbejde, nedrivning, osv.), som bliver hyret ind af hoved entreprenører til større sager.

Det første spørgsmål jeg har er hvordan det fungerer mht. moms og udlejning af arbejdskraft. Medarbejderne får jo en timeløn, og er det så bare at fakturere hovedentreprenøren for det timeantal der er brugt? Og skal man lægge almindelig moms på sådan noget?

Hvad skal man tage højde for når man skal regne fortjeneste ud? Altså når man skal stille op hvad medarbejderne skal have i løn, og hvad man så skal fakturere for at det kan hænge sammen?

Hvordan er det mht. kontrakter mellem firmaet og hovedentreprenøren?

Er der nogle bestemte krav der skal opfyldes som arbejdsgiver når man har medarbejdere i den branche?

Er der ellers noget man skal være opmærksom på?

På forhånd tak! :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Udlejning af arbejdskraft fra momspligt er altid en momspligtig aktivitet. Han skal jo nok ikke bare fakturere deres timeløn men både tænke feriepenge ATP - opsigelse evt G dage og andet ind + vel en fornuftig fortjeneste. Vel formentlig ikke under + 50% - 100% kunne jeg tro, men ren fornemmelse

Kontrakter bør han ha advokat ind over, der er tonsvis af faldgrupper, ting der ikke bliver færdigt eller ting at være uenig om, betaling løbende, forskud - efterskud osv

Han skal huske arbejdsskadeforsikringer for sig selv og alle ansatte og sikkert også en del andre forsikringer af udstyr osv

Det lyder ikke så helt ligetil hvis ingen af dem tidl. har drevet noget bare lidt tilsvarende

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Oct 10
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar John :)

Ja, fortjenesten skal naturligvis oven i den timeløn der betales medarbejderne, når der faktureres ud. Hvordan kan jeg regne de ting du nævner (feriepenge, ATP, osv.) ud på timebasis, så jeg kan få det med i regnestykket?

Det er ikke helt ligetil nej og der er nogle ting han skal sætte sig ind i. Men med lidt gå på mod, er jeg sikker på det nok skal lykkes :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

med timeløn lægger de fleste mellem 35 og 35% på prisen for at være sikret den fulde pris til feriepenge atp o.l.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Oct 10
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Perfekt, tak for info :)

Er der andre der har erfaring i håndværker fagene der kan give et par gode råd? :)

Fra Aarhus C
Tilmeldt 18. Apr 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et studiejob, hvor jeg laver alt det administrative arbejde for et tømrerfirma med 5-7 ansatte. Som det nævnes så er det meget vigtigt med forsikringer, både i tilfælde af skade på medarbejdere, men også i forbindelse med arbejdet ude på byggepladser og hos kunder (der kunne jo ske en skade på en ejendom e.l. hvis man arbejder med fx at ligge nyt tag på eller andet). Den normale faktureringspris er i omegnen af 380-450 ekskl moms pr. arbejdstime for håndværkere ( i hvert fald dem jeg har kendskab til gennem mit arbejde). Det skal jo dække lønnen til medarbejderne, men det er jo også firmaet som afholder udgift til maskiner (og der er dælme mange), biler, lønbureau, revisor, afgift til lossepladser (det er dyrt) osv. 

Jeg vil også anbefale at kontrakter bliver udarbejdet i samarbejde med en kyndig advokat som netop har kendskab til byggebranchen. 

Sig endelig til hvis der er noget. 

mvh

Alexander

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)