1. Der er en rubrik der hedder overskud af personligt ejet virksomhed. Du skal også udfylde regnskabsoplysninger (de fleste spm, herunder nøgletal kan springes over hvis omsætning er under 300k).
2. Ja det kan du gøre som det passer dig. Du kan spare op til midlertidigt lavere beskatning med virksomhedsordningen, men her anbefaler jeg at du får hjælp til opgørelse af professionel, det er nemlig lidt langhåret.
Jo det kan du da bare gøre - som udgangspunkt bliver du beskattet af dit overskud... og det er lige meget som du lader det stå i virksomheden eller om du hæver det.
Der er dog også mulighed for at lade hele overskudet stå i virksomheden, men du skal så betale hvad der svarer til selskabsskat. Dette får du så refunderet når du tager pengene ud til forbrug og betaler personlig skat.
Der er mange der har været på SU eller har startet firma ved siden af arbejde der har benyttet sig af denne konstruktion.
Men hvis du er derhenne at du overvejer at benytte de komplicerede regler for virksomhedsbeskatning, er det måske værd at overveje om du ikke skal have et selskab i stedet. Der er jo ikke nødvendigvis flere omkostninger forbundet med dette... hvis du fravælger revision og evt. får lidt hjælp til at sende regnskab ind samt selskabs selvangivelse, er det ikke nødvendigvis dyrere end hvis du har en personligt ejet virksomhed som skal have lavet virksomhedsordning.
Ok. Jeg tror jeg er ved at finde hen til mit egentlige spørgsmål:
Hvis jeg ikke trækker penge ud til privat forbrug i et skatte-år, så skriver jeg bare 0 i rubrikken for overskud i personligt ejet virksomehed, uanset om jeg har afsluttet samme regnskabsår med overskud eller ej?
Så et afsluttet regnskabsår (som går fra nytår til nytår) fortæller mig præcist hvad jeg skal ind og skrive på min forskudsopgørelse og udvidede selvangivelse.
Så det jeg ledte efter var ret simpelt, men vejen derhen forvirrede mig :)
Til John:
#1: Har ingen udgifter, endnu. Så det er nemt nok.
#2: Fint nok, jeg må se om VSO er noget jeg skal brug lidt længere hen af vejen.
#3: Ja, jeg er med på at det at hæve/indsætte penge ikke har noget med beskatning at gøre. Brikkerne skulle bare lige falde på plads.
Tak for hjælpen. Jeg må se på om jeg skal have professionel hjælp.
ja det kan du afgøre selv efter et år er slut men du bør ha revisor eller rådgiver med til at sætte regnskab op og det er mest hvis du rammer topskat eller har SU spørgsmål det er aktuelt
3
godt nok - netop det med at forstå at bank og kasse og hævninger osv i alm personlig virk er ligemeget er vigtigt