Hej Jeg har lidt svært ved at finde ud af, om det er muligt for mig at oprette en virksomhed, hvor jeg arbejder freelance for en anden virksomhed. Jeg modtager herved betaling for mine ydelser, men mit spørgsmål lyder så på, om indtægten fra min virksomhed vil gå ud over min SU (så min SU bliver taget fra mig), selv om jeg ikke udbetaler løn til mig selv i firmaet? Så de penge jeg tjener som freelance står i min virksomhed og som jeg så kan bruge som kapital til senere investeringer i virksomheden i fremtiden - måske 2-3 år senere. Venlig hilsen Sebastian |
sebastianrusse:Så de penge jeg tjener som freelance står i min virksomhed og som jeg så kan bruge som kapital til senere investeringer i virksomheden i fremtiden - måske 2-3 år senere.
Hvis du driver virksomhed i selskabsform (IVS, ApS, A/S) og ikke udbetaler løn og udbytte, har virksomhedens overskud ingen indflydelse på din SU.
Billigste løsning i selskabsform er et IVS med f.eks. 3.000 kr. i startkapital til opstartsomkostning + den lovpligtige arbejdsskadeforsikring.
Det er vigtigt at du ikke låner penge i selskabet undervejs, da dette er ulovligt og vil udløse beskatning + evt. modregning i SU.
http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/indkomst/egenvirksomhed/Sider/default.aspx