Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig og studerende på SU (ift. personlig indkomst)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jun 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har lidt svært ved at finde ud af, om det er muligt for mig at oprette en virksomhed, hvor jeg arbejder freelance for en anden virksomhed. Jeg modtager herved betaling for mine ydelser, men mit spørgsmål lyder så på, om indtægten fra min virksomhed vil gå ud over min SU (så min SU bliver taget fra mig), selv om jeg ikke udbetaler løn til mig selv i firmaet? Så de penge jeg tjener som freelance står i min virksomhed og som jeg så kan bruge som kapital til senere investeringer i virksomheden i fremtiden - måske 2-3 år senere.

Venlig hilsen

Sebastian

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 22:00

sebastianrusse:
Så de penge jeg tjener som freelance står i min virksomhed og som jeg så kan bruge som kapital til senere investeringer i virksomheden i fremtiden - måske 2-3 år senere.

Hvis du driver virksomhed i selskabsform (IVS, ApS, A/S) og ikke udbetaler løn og udbytte, har virksomhedens overskud ingen indflydelse på din SU.

Billigste løsning i selskabsform er et IVS med f.eks. 3.000 kr. i startkapital til opstartsomkostning + den lovpligtige arbejdsskadeforsikring.

Det er vigtigt at du ikke låner penge i selskabet undervejs, da dette er ulovligt og vil udløse beskatning + evt. modregning i SU.

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/indkomst/egenvirksomhed/Sider/default.aspx 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:49

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Feb 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 19:02

Jeg kender flere studerende på CBS der driver privat virksomhed, hvor virksomhedens overskud ikke påvirker deres SU.

Så havde de et par års overskud liggende, som de naturligvis ventede med at hæve til efter studierne, så de ikke fik SU-smæk.

Tror måske de bruger virksomhedsskatteordningen som John nævner, men du må ikke hænge mig op på det.

Det kan i hvert fald sagtens lade sig gøre.

Et lille tip på vejen, hvis du skulle være så uheldig at tjene for mange penge, hvis man da kan kalde det uheld, i forhold til hvad styrelsen for SU tillader, kan du indbetale det overskydende beløb på en pension og få fradrag for beløbet i din egenindkomst. Mener det er ca. 140.000 om året for videregående uddannelse, men det er vist inkl. feriepenge hvis du har studiejob ved siden af.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)