Hvis man som ApS hyrer en freelancer fra f.eks. Indien eller et andet land, dvs en privat person som man får til at udføre noget arbejde, er en "privat faktura" lovlig billag i en ApS virksomhed?
Sagt på en anden måde, en freelancer er blot en privat person som skriver en hjemmelavet faktura i word på f.eks. 2000 euro, og du overføre pengene på hans privat konto.
Dog foretrækker jeg selv oDesk, hvor du får en rigtig faktura fra dem - og de formidler det til freelanceren - med et par klik og et visa kort.
Det eneste minus er at de tager 10% for det. Dog kan de så tage screenshots af freelanceres skærm, hvis det fx er en programmør.. Hver 5-10 min cirka. Så man kan følge med om den person flere tusinde kilometer væk, i en anden tidszone, rent faktisk arbejder.
Dog foretrækker jeg selv oDesk, hvor du får en rigtig faktura fra dem - og de formidler det til freelanceren - med et par klik og et visa kort.
Det eneste minus er at de tager 10% for det. Dog kan de så tage screenshots af freelanceres skærm, hvis det fx er en programmør.. Hver 5-10 min cirka. Så man kan følge med om den person flere tusinde kilometer væk, i en anden tidszone, rent faktisk arbejder.
Hej og tak for dit svar.
Jeg er ikke bekymret for om personen arbejder eller ej, men mere om den faktura kan bruges. Jeg ved i DK skal man skrive personens CPR nr, samt har personen oplysnings pligt til skat. Hvad skal jeg gøre i dette tilfælde fordi jeg kan jo ikke få en "rigtig" faktura, og jeg kan heller ikke oplyse til skat omkring en freelancer i indien f.eks.?
det er ikke et problem. Du skal ha personens navn, adresse og fødselsdato og så i skat.dk E indkomst indberetter du helt som for en dansk men du sætter kryds i INTET CPR og så har du rubrik til de tre oplysninger plus beløbet og så har du korrekt indberettet til skat og har fradrag helt OK for de penge du betaler direkte til personen i Indien. Det er helt lige så let som at indberette på dansker med CPR. Om skat så taler med Indien tror jeg vel næppe, men beløbet er så i alle fald korrekt indberettet som loven kræver