Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af mobile aftale

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Grenaa
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har købt en mobiltelefon på en mobil aftale i 2014. Der er indgået en aftale med Telenor om at telefonen afdrages med kr. 150 pr. måned. Jeg har trukket selve telefonen fra i regnskabet for 2014 - men hvordan bogfører jeg nu afdragene i systemet? De vil jo løbende blive afdraget over de næste 2 år. Jeg bruger Dinero som regnskabprogram.

MVH 

Kristina

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:23

Du må trække restgælden pr. 31-12-2014 fra dér, hvor du har bogført købet af telefonen, for du har jo ikke helt købt den endnu. Du modposterer i balancen på f.eks. "Gæld, kreditorer" eller opretter en ny konto til det lige under. Efterhånden som du afdrager, posterer du det på denne.

Fra Grenaa
Tilmeldt 9. Jul 07
Skrevet kl. 16:33

Tusind tak for svar. Jeg er rigtig ny i det her bogføring, så skal nok lige have det skåret lidt mere ud i pap - hvis du vil gøre det for mig :-)? Altså beskrive helt konkret hvordan jeg skal gøre det. 

Jeg har købt telefonen i dec. 2014. Må jeg ikke trække hele moms beløbet ud med det samme, og så selv afdragene løbende?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:45

Hvilken konto inkl. kontonummer har du bogført købet på? Og hvad hedder din konto for "Gæld, kreditorer"?

Tænk, jeg ved ikke på siddende fod om du må trække hele momsen ud - det må andre lige svare på.

Fra Grenaa
Tilmeldt 9. Jul 07
Skrevet kl. 16:48

Jeg har ikke bogført den endnu, men har denne konto som jeg tænker ville være mest oplagt: 

8040 - Småanskaffelser

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:51

Det er nok bedst, vi venter på én, som har styr på det med momsen, så vi får det hele korrekt i ét hug. Imens kan du måske fortælle hvad den konto for "Gæld, kreditorer" hedder?

Fra Grenaa
Tilmeldt 9. Jul 07
Skrevet kl. 17:01

Under kortfristet gæld har jeg en konto der hedder:

63000 - kreditorer, ubetalte regninger eller

63020 - kreditorer, efterposteringer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:23

har du fået en samlet regning på f.eks 3000 kr + moms 600 kr i 2014 så kan du trække det fra i 2014. Så skal du bogført den del du ikke har betalt over på gæld til telefonselskabet uden moms (da momsen alt sammen trækkes ved købet mens selve telefonen så betales i afdrag MEN hvis du ikke har fået en samlet regning med den fulde moms og bare har de 150 som rent afdrag på gæld - så,  de 150 kr du beetaler er telefonen du betaler over 2 med abonnnement og telefon og med moms på de 150 kr hver måned - , så må du kun tage de 150 kr ind som udgift og moms

Så er der to yderligere drilleting

Hvis du har telefonen hjemme i personlig virksomhed, så skal du lægge 2600 kr til dit overskud hvert år for at betale skat af fri telefon, bare du har den hjemme en gang i personlig virksomhed. Hvis den samlede udgift inkl, abonnement er 150 kr - så er det bedre at holde den privat - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html 

og den anden drilleting - hvis du bruger den privat (og her tale vi ikke om det at ha den med hjem - men nu rent faktisk også bruger den privat) så må du kun trække moms fra i forhold til en seriøs bedømmelse af privatbrug og firmabrug - det er noget skat er omhyggelige med 

Det vil sige-. hvis det var 50% firma så må kun halvdelen af momsen trækkes fra og resten af beløbet er så en udgift - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html 

Nogen ville hellere overlade det til en bogholder eksternt at få det korrekt bogført - det behøver ikke være dyrt

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Grenaa
Tilmeldt 9. Jul 07
Skrevet kl. 17:37

Tak John, jeg kigger lige på det i morgen, og vender tilbage hvis ikke jeg kan hitte ud af det :-)

Fra København
Tilmeldt 8. Sep 14
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 10:55

Hej Kristina.

Du kan evt. sende en mail til support@dinero.dk, hvor du giver en kort beskrivelse af din problemstilling, og en henvisning til denne debat. Så hjælper vi gerne med det bogføringsmæssige i sagen, hvis ikke du allerede har fået styr på det :-)

Hav en god weekend.

De bedste hilsner

Theis

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)