Hej alle Jeg er i tvivl om hvorvidt vi (som indehavere) vil blive skattemæssigt belastet af at købe en gulpladebil (kun til erhverv) i en privat virksomhed hvor indehaver bliver beskattet som privatperson (ikke VSO eller KAO). Jeg opstiller lige et tænkt scenarie for et år hvor der kun omsættes for 100.000 og der også købes en bil til 200.000 (finansieres) for at holde det simpelt holdes momsen også udenfor: Resultat for året: Omsætning: -100.000 Saldo på banken: Mit spørgsmål er: Er det rigtigt at man (når man bliver beskattet som privatperson og ikke kan akkumulere/opspare overskud i virksomheden) bliver 'straffet' af at købe et aktiv. Jeg mener i ovenstående tilfælde kan man ikke komme udenom at betale skat af et overskud på 60.000 (hvis man beskattes som privatperson), men hvis det istedet var VSO (virksomhedsskatteordning) ville man så kunne overføre resultatet til næste år og dermed undgå at blive beskattet af beløbet nu og her. Håber der er en kvalificeret derude der kan give et svar/bekræfte min teori - at man (ved privatbeskatning) skal svare skat af forskellen mellem det man betaler for en bil (i året) og det man afskriver. På forhånd tak. Mvh Marc |
mkt86:Mit spørgsmål er: Er det rigtigt at man (når man bliver beskattet som privatperson og ikke kan akkumulere/opspare overskud i virksomheden) bliver 'straffet' af at købe et aktiv. Jeg mener i ovenstående tilfælde kan man ikke komme udenom at betale skat af et overskud på 60.000 (hvis man beskattes som privatperson), men hvis det istedet var VSO (virksomhedsskatteordning) ville man så kunne overføre resultatet til næste år og dermed undgå at blive beskattet af beløbet nu og her.
Det er korrekt at du bliver beskattet af dit overskud som personlig indkomst (i dit opstillede eksempel 60.000), men du kan jo godt akkumulere overskud inde i virksomheden i hvert fald i likviditetsmæssig forstand. For ved en virksomhed hvor du vælger at blive beskattet som personlig indkomst har dine kontante overførsler mellem dig som privat person og din virksomhed ikke noget med skatteberegningen at gøre.
I forhold til VSO, så undgår du ikke beskatning her og nu! Men din skat bliver væsentlig mindre, da du kun betaler 25 % i en virksomhedsskat af det beløb du sparer op i VSO´en.
mkt86:Håber der er en kvalificeret derude der kan give et svar/bekræfte min teori - at man (ved privatbeskatning) skal svare skat af forskellen mellem det man betaler for en bil (i året) og det man afskriver.
Det kan man ikke helt sige så firkantet. Først og fremmest skal det du betaler opdeles i hhv. afdrag og renter, afdrag er skatten uvedkomne mens der er fradrag for renterne i din virksomhedsindkomst. Dine afskrivninger skal (lidt forsimplet sagt) sammen med dine øvrige driftsomkostninger på bilen indgå ved opgørelsen af virksomhedens indkomst, og disse bliver fratrukket i virksomhedens overskud.
NB; husk på at afskrivninger i skattemæssigt henseende kan justeres i forhold til dit behov det enkelte år. Så ønsker du et større overskud i et vilkårligt indkomstår (måske for at optimere i forhold til topskattegrænsen) kan du sætte afskrivningsprocenten til alt mellem 0 - 25 %.