Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn til freelance-journalist, hvad skal jeg tilbyde?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Hjørring
Tilmeldt 28. Apr 13
Indlæg ialt: 147
Fra  Priverv Skrevet kl. 01:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Så skal der rekrutteres en freelance-jouralist, men hvad bør jeg give i 'løn'?

Det drejer sig om at freelance-journalisten skal ud og lave historien selv, inkl. min. et billede, derudover leveres artiklen udelukkende online, hvor journalisten selv skriver den ind i systemet.

Der er ikke krav til uddannelse fra vores side. Kom med nogle forslag.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 06:13

Hej Christian, 

Kig på 2 ting: 
- Hvad er det værd for dig?

- Hvor lang tid (timer) skal freelance journalisten bruger.

Det skulle gerne hjælpe dig med om det er 500 eller 3.000 kr pr artikel. Er man istand til at lave over 5 om dagen, så ja - så kan det nok godt ligge lavt.  

Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 14
Indlæg ialt: 168
Fra  Paragraf Advokaterne Skrevet kl. 13:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Advokatfirmaet Paragrafadvokaterne

Advokatbistand - Selskabsret - Ophavsret - Lejeret - Erstatningssager - Inkasso

Fra Hjørring
Tilmeldt 28. Apr 13
Fra  Priverv Skrevet kl. 19:53

Hej Søren, mange tak for din hjælp. 

Jannik

- Det der er i det for mig er jo selvfølgelig at mediet bliver opdateret mere regelmæssigt med artikler som jeg ikke kan nå at lave, det giver mig dog ikke flere indtægter at der kommer flere artikler i.

- En historie kan kan jo tage alt fra 10 minutter til en time at lave afhængigt af om journalisten skal ud og lave den eller om han har stof nok til at lave den hjemme fra.

Er det ikke noget med at man kan tage x kroner pr. ord, eller linje. Og så evt. x kroner pr. billede?

Fra Ringe
Tilmeldt 5. Jul 14
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 20:40

10 minutter? Du kan da ikke skrive en artikel på 10 minutter?!? Hvis journalisten har materiale nok i forvejen har det krævet research, og det tager tid at lave.

Hvis du ikke ønsker en uddannet journalist, er det nærmere en freelance-skribent du skal søge - hvis du finder en, der kommer direkte fra gymnasiet, er de som regel ret billige i drift. Hvis du forventer, at vedkommende kan vinkle historien, interviewe professionelt og ikke mindst skrive den optimalt - så er det nok lidt dyrere.

Så lige som ved alt muligt andet, så afhænger prisen af, hvilken kvalitet du forventer.

Pris pr ord eller linje bruges ikke til journalistisk arbejde. Her kan den korte, velformulerede artikel være langt sværere at skrive end en længere artikel - men som oftest vil det være den korte, der er mest populær blandt læserne.

Fra Hjørring
Tilmeldt 28. Apr 13
Fra  Priverv Skrevet kl. 21:42

Hej Maj. Vi har ingen krav om at ansætte en uddannet journalist, men da journalist ikke er en beskyttet titel kan vi sagtens kalde vores folk journalister.

Selv har jeg arbejdet som journalist i tre år og har før skrevet en artikel på, måske ikke 10, men så 15 minutter. Det afhænger af meget.

Tusind tak for dit indlæg.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 22:15

Christian:

Hej Søren, mange tak for din hjælp. 

Jannik

- Det der er i det for mig er jo selvfølgelig at mediet bliver opdateret mere regelmæssigt med artikler som jeg ikke kan nå at lave, det giver mig dog ikke flere indtægter at der kommer flere artikler i.

- En historie kan kan jo tage alt fra 10 minutter til en time at lave afhængigt af om journalisten skal ud og lave den eller om han har stof nok til at lave den hjemme fra.

Er det ikke noget med at man kan tage x kroner pr. ord, eller linje. Og så evt. x kroner pr. billede?

Det er vidst kun i oversættelses verdenen.. Mener det som regel koster 2-3 kr pr. ord at få oversat. 

Fra København
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 293
Fra  Helion Digital Skrevet kl. 23:40

Der er nok forskellige bud på grund af den måde du har formuleret spørgsmålet. Du nævner at "journalisten" skal "ud og lave historien" og levere mindst et billede.

Det giver i hvert fald mig det indtryk, at du leder efter en journalist (uddannet) og at vedkommende skal levere originalt researchet indhold. Selv med blot et pare timers arbejde er vi hurtigt på den kedelige side af 1000 kroner for sådan en artikel - hvilket også kan være prisen alene for et billede, hvis det er originalt og billedbehandlet.

Af dine svar senere tyder det dog på at du egentlig blot har behov for en skribent, som kan levere nogle nyhedsartikler, som eventuelt kan være sammenskrevne på baggrund af historier fra andre steder på nettet, og med et billede som ikke kræver betaling, eller blot er et stock photo.

I den sammenhæng er prisen jo et spørgsmål om hvad du kan forhandle dig til. Vil du have bud du kan bruge til noget må du nok være mere specifik med hensyn til hvad du forventer af kvalitet, frekvens og artikellængde. Eventuelt ved at linke til eksempler på den type artikler du gerne vil have leveret.

Her er et tilbud på en ny artikel af 400 ord om dagen for 1800 + moms om måneden:

http://www.amino.dk/forums/t/246406.aspx

Uden at det skal virke fordømmende, må du nok regne med at kvaliteten er derefter.

Jeg kender til aftaler som ligger omkring 4500-7000 pr. måned for  en daglig "nyhedsartikel" på 300 ord, som kan være omskrivning af et eller andet fra Engadget/Gizmodo og så en lang gennemarbejdet artikel om måneden.

Der vil ganske givet også være bedre muligheder for at få en bedre pris,. hvis du laver længerevarende aftaler, så pågældende kan sætte sig ind i hovedområdet en gang for alle og derefter være sikret at den brugte research betaler sig over de kommende mange måneder.

Fra Ringe
Tilmeldt 5. Jul 14
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 13:31

Hej Christian

Du har helt ret i, at journalist ikke er en beskyttet titel. Vi har forholdsvis få beskyttede titler i Danmark. Men det ændrer dog ikke på, at du ikke bliver journalist, bare fordi du kalder dig journalist. Nøjagtig som jeg ikke bliver revisor af at kalde mig det.

Dbh Maj

Fra Gråsten
Tilmeldt 24. Apr 13
Indlæg ialt: 240
Fra  XtraCom Skrevet kl. 14:29

Hej Christian

Som Jannik er inde på.. hvad er det værd for dig ? Det er ingen problem at tage ud og knalde et par hurtige billeder af, skrive hvad der sket, og så er den artikel skrevet. Du skal tænke på, hvilken kvalitet skal artiklen have, hvilken kvalitet skal billedet have, og ikke mindst hvad ville du være tilfreds med i løn, hvis du skulle udføre arbejdet selv. Jeg er ikke ekspert på området, men jeg kunne sagtens forestille mig at der måske ligger en dags arbejde i det (forberedelse, kørsel, tage foto, skrive artikel, redigere foto) og måske mere. Vedkommende har måske også dyrt udstyr, som kamera, pc, redigeringssoftware m.v. som skal vedligeholdes/betales licens på, så alt i alt løber det op.

Det kan også være du har en god ven som kan skrive for dig og tage et foto med mobilen, og så vil være tilfreds med en menu på McDonalds, men tænk over det....hvad er det værd for dig?

Held og lykke med det.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)